Magyarország autós szemmel

Minden, ami Magyarország közlekedéséhez kapcsolódik, autós szemszögből. Legapróbb dolgoktól a közlekedési koncepcióig.

Friss topikok

  • GML: A@drift: Az lehet, de abból a 100 Ft-ból jó esetben 20-30 Ft kerül ténlyegesen a útra, a többi 70-... (2011.11.30. 17:05) Használatarányos útdíj - a baj nem a kamionokkal van
  • 33621: A zsidó is azt mondja, hogy jobb a sűrű fillér mint a ritka forint ezt kellene az államnak belátni... (2011.05.26. 16:11) Tartjuk a rossz irányt! - 1
  • nagy vonalakban: Nagyon jó, hogy egyre kevesebben halnak meg az utakon, de ez a statisztika nem veszi figyelembe az... (2011.05.25. 11:32) 2011 sikeres 4 hónapja
  • Apika001: Köszönöm az elemzést! Hasznos, és korrekt információk, és remélem, megengedsz egy közérdekű non-pr... (2011.03.10. 10:12) 2010, a kevésbé halálos év
  • Dr. simonmondja.: Ellenségként. Ja. Ez valami új puritanizmus. Vagy lehet, hogy fékezni akarják a mozgást. Mert úgy... (2011.03.04. 00:02) Hogy tartsuk a rossz irányt

Linkblog

Tartjuk a rossz irányt! - 1

2011.05.25. 14:30 | subtotal | 1 komment

Meg akartam várni, hogy mi fog kisülni véglegesen a mostani dömpingszerű változtatási javaslatokból, amit a kormány jelenleg még nem tudni, hogy támogat-e, de durva intézkedéseket jelentenek. Pár hónappal ezelőtt hiányoltam a közlekedés területén az előremutató lépéseket, sajnos azt kell mondjam, hogy közel nem ilyenekre gondoltam.

Menjünk sorba, a mai bejegyzés a regisztrációs adó és az azt kikerülők vegzálásával foglalkozik.

Az ötlet ugye az, hogy az a magyar állampolgár, aki nem tudja igazolni, hogy életvitelszerűen nem Magyarországon él, ne használhasson külföldi rendszámú autót hazánk területén. Azon túl, hogy több sebből vérzik a megvalósíthatóság, maga a lépés is azt mutatja, hogy ebben az országban a józan végiggondolással hosszú távra hozott döntések továbbra sem nyertek teret.

Ez a javaslat ugyanis kezelni próbálja a tünetet, aminek kiváltó oka az, hogy a magyar adózási szabályozás olyan mértékű versenyhátrányban van a német és szlovák (hogy csak a legelterjedtebb külföldi rendszámok államait említsem) adózási környezethez képest, hogy megéri áttelepíteni vagy létrehozni egy céget csak abból a célból, hogy a regisztrációs adót, magasabb ÁFA-t meg lehessen takarítani.

Ez a javaslat törvényi erőre emelkedéssel maximum azt fogja elérni, hogy aki eddig, mint magánszemély jelentkezett csak át, mondjuk Szlovákiába, mostantól esetleg Magyarországon honosítani fogja autóját. Ez eddig is a kivétel volt, jelentős részben ezek az autók céges tulajdonban vannak, így nem lehet ezzel a szabályozással őket hazacsábítani (ostorcsattogtatós csábítás, olyan pusztai romantika szagot érzek).

További problémák is vannak:

1. A tervezett változtatás továbbra sem segít azon a problémán, hogy a regisztrációs adó a kommunikált célját nem éri el, ami a nyugaton gazdaságilag nem rentábilis, környezetszennyező autók országhatáron kívül tartása. Az itthoni vevők megtévesztésével ugyanis a magas futásteljesítményű, elhasználódott gépjárművek versenyképessé tehetők az itthon elhasználódott, de kevesebbet futott sorstársaikkal. Ami viszont biztos, hogy az avultatási százalékok irreális, a valóságot nem követő magas értéke az új autókat forgalmazó márkaképviseleteknek tesz szívességet, hiszen a jellemzően jól és ellenőrizhetően karbantartott, pár éves gépjárműveket irreálisan megdrágítja. Ezek a vevők tűntek el a szalonjaikból és nem úgy tűnik, hogy a tendencia változna.

2. A valóságtól teljes mértékben elrugaszkodott, a régebbi emissziós normával rendelkező autókat sújtó regisztrációs adó még az avultatási százalékkal is teljes mértékben irreális összegeket eredményez. Ezzel azoktól a jellemzően kispénzű vagy autóra keveset szánó vásárlóktól zárja el a külföldi piacokat, akik vagy mindenféle emissziós normát nélkülöző gépjárművet tartanak fenn jelenleg – ezzel rombolva a környezetet, a balesetbiztonságról nem is beszélve – vagy nincsen gépjárművük és ezzel nem is járulnak hozzá az államkassza hizlalásához ebből az irányból. A magyar választék pedig siralmas karbantartású, ellenőrizhetetlen előéletű ebben a szegmensben, olyan autók is kínálat részét képezik, melyeknek még a szétbontása sem biztos, hogy nyugaton rentábilis lenne.

Mi is lehetne a megoldás?

Ha tudjuk, mire kellene megoldást találni, a válaszok is könnyebbek:

1. Tartsuk távol a roncsokat

Ezt a regisztrációs adóval elérni nem lehet. A megoldás az lehetne, hogy a behozatalkor az Eurotax értéken történjen az ÁFA fizetés, amikor is a futásteljesítmény bekerülne a tervezett és abban az esetben támogatandó gépjármű előélet-adatbázisba, ha az a jelenlegi bevételekből lenne létrehozva és fenntartva, nem pedig extra díjért adna csak felvilágosítást. További lényeges momentum, hogy az adásvételi szerződés kötelező melléklete kellene, hogy legyen ez a kimutatás.

2. Tartsuk a költségvetési bevételeket

3. A magasabb értékű autókat is itthon helyezzék üzembe

A megoldási javaslatom a két pontra ugyanaz: a regisztrációs adót átalakítani szükséges olyan irányba, hogy egy alacsonyabb bázisösszeget ne egy összegben a forgalomba helyezés előtt, hanem az üzemeltetés során folyamatosan fizettessék meg a tulajdonossal, hasonlóan a jelenlegi lokális gépjárműadóhoz. Így a gépjármű tulajdonosa az általa üzemeltetett gépjárműnek az adóját csak arra az időszak fizetné meg, míg az a tulajdonában van. Ezzel jelentősen szűkülne a külföldi üzemben tartás versenyelőnye is. Eltűnne az az elképesztő állapot is, hogy az állam 800eFt ÁFA-t szed be a regisztrációs adó után a nagy motorú gépjárműveknél. További előnyként jelentkezne, hogy a gépjármű típusonként is különböző – így egész piacot szabályozni képtelen – avulási hányados kieshetne a figyelembe veendő tételek közül. Természetesen a már  itthon forgalomba helyezett gépjárművekre ez adó nem lehetne kivethető, azaz hosszabb idő alatt lehetne teljesen bevezetni. A kieső bevételeket az eddig külföldön forgalomba helyezett gépjárművek utáni ÁFA bevétel kompenzálhatná.

4. Idősebb, de csak megfelelő állapotú gépjárművek beengedése

Ezt egy 10 év feletti gépjárművek esetén alkalmazott szigorított, csak kijelölt (mondjuk minimum megyénként 1) helyeken végezhető vizsga garantálhatná. Ha információim jók, ez jelenleg is így működik és nem csak az idősebb használt importra, tehát nem ezen múlik.

A megoldást itt az jelenthetné, ha az eddig a lökettérfogat szintenként és környezetvédelmi norma szerint megállapított adót a tisztán a kibocsátott károsanyagok mennyisége után (EURO X) – nem pedig kombinálva a lökettérfogattal – számított adóalapot az előbb javasolt szétterítéssel megspékelve alkalmaznák. Ez azzal is járna, hogy a gépjármű értékének csökkenésével egyre jelentősebbé váló éves adómérték megtenné jótékony hatását és tényleg csak a jó állapotú autók maradnának forgalomban oldtimer minősítésükig (30 év), melyekre az adó nem vonatkozna.

Címkék: közlekedés magyarország büntetés autózás gyorshajtás 2011

2011 sikeres 4 hónapja

2011.05.09. 12:30 | subtotal | 1 komment

Magyarország közútjain a Rendőrség előzetes statisztikája alapján áprilisban kevesebb ember halt meg, mint az előző évben. Mindezt úgy, hogy már tavaly is jelentős esés volt megfigyelhető az utakon meghaltak számában.

Az abszolút szám az utóbbi évek legalacsonyabb értékét mutatja, idén februárban volt csak ennyire alacsony. Kicsit árnyalja a képet, hogy februárban a sokéves tendenciának megfelelően kevesebb személyi sérüléssel járó balesetből (967 az 1215-tel szemben) végződött ugyanennyi halállal, azaz a szerencsefaktornak lehet némi köze a jó statisztikához.

Ami viszont kiemelésre érdemes, hogy a baleseti okok között március után újra leszorult az első helyről a gyorshajtás a statisztikában, ugyanis már az előző hónap elemzésekor is említettem, hogy az elsőbbségi jog megsértése magasabb számban okozott sérüléses balesetet, mint a gyorshajtás. Ez áprilisban is így történt (261 és 296), azonban éves összesítésben még mindig a gyorshajtás vezet (1242 és 959).

Különösen érdekes az adatokat Budapest viszonylatában vizsgálni, ahol az első 4 hónap viszonylatában 109 balesetet okozott a relatív és abszolút gyorshajtás, ellenben az elsőbbségi jog megsértése 243-at. A gyorshajtást a baleseti okok között a fővárosban a kanyarodási szabályok megsértése (171) mellett még a gyalogos hiba (134) is megelőzi a statisztikában!

Visszatérve az országos szintre nézzük a szokásos ábrákat sorrendben:

A márciusi eddig az egyetlen hónap, mikor a tavalyi értéknél nem sikerült alacsonyabbat elérni. Ez látszik a másik ábrán is, mely az előző év megfelelő hónapjának értékeihez viszonyított különbségeket mutatja:

Az oszlopok a márciusi kivételével stabil pluszt mutatnak, a sérültek statisztikája azonban már nem mutat ennyire pozitív képet:

Látható, hogy a görbe az első 3 hónap stabil értékei után követi az előző években is tapasztalt emelkedő vonalat, azaz érdemben a sérültek száma összességében nem csökkent ez évben, ellentétben a súlyosságukkal.

Visszatérve a halálos baleseti mutatókhoz a populista görbe mutatja, hogy előző évhez képest mennyi emberrel kevesebbet veszítettünk az utakon:

Elmondható, hogy sikerült ugyanolyan mennyiségi javulást elérni, mint az előző évben, ez mindenképpen kiemelkedő eredmény, eddig ebben az évben 40 emberrel kevesebbet veszítettünk el, 2009-hez képest ez a szám 95!

Sokéves kitekintésben vizsgálva a folyamatot, látható, hogy mekkorát lépett előre az ország a halálos balesetek területén, miközben a sérüléssel járó balesetek száma bár csökken, de nem akkora mértékben:

Az ábra 12 havi mozgóátlaggal számol, a 2007 közepi állapotot (azaz 2006 júliustól 2007 júniusig terjedő időszakot) 100%-nak véve. Miközben a halálos áldozattal járó balesetek ezen kevesebb, mint 4 év alatt a felére csökkentek, a sérüléssel végződők feleekkora javulást értek el.

Jó utat és balesetmentes közlekedést mindenkinek!

Címkék: statisztika közlekedés magyarország forgalom baleset autózás gyorshajtás

2011 első negyedévének előzetes baleseti mérlege

2011.04.08. 05:25 | subtotal | Szólj hozzá!

Tegnapelőtt megjelent a baleset-megelőzés honlapján a márciusi személyi sérüléses baleseteket és az első negyedévet előzetes adatok alapján elemző statisztika. Bár előzetes adatokról van szó, de a május közepi KSH adatközlés még nagyon távol van.

Alapvetően pozitív hangvételű cikk és a számok is valóban azt mutatják, hogy továbbra is javul a statisztika. Azonban elhallgat néhány tényadatot, melyet azért a teljes kép érdekében nem ártott volna megvilágítani.

A honlap azt írja, hogy " idén március végéig a közúti balesetben meghalt személyek száma a tavalyi 158 főről 130 főre csökkent. Az így mérhető 17,7 %-os csökkenés azt jelenti, hogy az első negyedévben 28 emberi életet sikerült megmenteni 2010. azonos időszakához képest". Ez valóban igaz és nagyon jó hír, azt azonban nem említi a cikk, hogy sajnálatos módon idén márciusban az utakon 5 emberrel több halt meg, mint tavaly. 

Ezen túl egy másik állítása a jelentésnek, hogy "A közúti balesetek legfőbb okai az elmúlt hónapokban nem változtak. A személyi sérüléssel járó balesetek 33 %-ának a hátterében a gyorshajtás áll", az azonban kimaradt, hogy az előző hónapban a legfőbb baleseti ok az elsőbbségi jog megszegése volt (256) a gyorshajtás előtt (245). Ez azért eléggé hírértékű adat, azt gondolom.

Térjünk vissza a saját elemzéseinkhez és nézzük sorrendben a szokásos táblázatainkat. Kezdjük a halottak számának ábrájával:

Látszik, hogy a januári és februári értékek mind a két előző évi adat értéke alatt marad, azonban a márciusi a tavalyi adatnál magasabb.

Ugyanezt a folyamatot ábrázolja a következő ábra is, mely az előző év megfelelő hónapjának értékeihez viszonyított különbségeket mutatja:

A következő ábra a sérültek számának alakulását szemlélteti:

Kicsit más, egyenletesebb az eloszlás az idei évben - ami a 28 napos februárra nézve nem túl kedvező - ugyanakkor darabra ugyanannyi személyi sérülés történt idén, mint tavaly. Ez valamelyest zárójelezi azt az érvet is, hogy azért csökken az utakon meghaltak száma, mert kevesebbet közlekednek az emberek, hiszen kevesebbet tankolnak. Szerintem sokkal kevesebbet tankolnak ITTHON.

Az utolsó a populista görbe, mely az előző évhez képest mutatja, mennyi embert NEM vesztettünk el az utakon:

A jó hír az, hogy 28 emberrel pluszban vagyunk egy évvel ezelőtthöz képest, de nehéz lesz az előző évi görbe felett maradni, mert a tavaly áprilisi (48) és májusi (49) értékek alacsony bázist jelentenek, ráadásul nagy javulások voltak tavaly ezekben a hónapokban (23 és 24 fős javulás). Azt gondolom, az is nagyon pozitív lesz, ha a tavalyinál kevesebben halnak meg idén a következő hónapokban az útjainkon és folytatódik a javulás.

Jó utat és balesetmentes közlekedést mindenkinek!

Címkék: statisztika közlekedés magyarország rendőrség forgalom baleset autózás gyorshajtás

Mennyi autót vettünk eddig idén?

2011.03.16. 18:00 | subtotal | Szólj hozzá!

Győzelmi jelentésnek is felérne, hogy 2011 első két havában a gépjármű értékesítés Magyarországon majd 20%-kal emelkedett. Az autoszektor.hu információiból azonban az is kiderül, hogy ez hiába hangzik jól, sajnos az előző két évben akkora volt a bukta, hogy legfeljebb szépségtapaszként könyvelhető el egy amputált lábon.

A válság előtt, 2008 első két havában ugyanis 25824 gépjárművet helyeztek itthon forgalomba, 2009-ben ez a szám már csak 13294 (elképesztő 48,5%-os csökkenés), tavaly pedig 5822 (jelzővel el nem látható 56,2%-os zuhanás), majd idén az említett 19,9%-os emelkedéssel 6980. Ez a válság előtti időszak forgalmának még mindig 27%-a mindössze a növekedés dacára. Diagramon ábrázolva látszik csak igazán, hogy milyen elkeserítő továbbra is a helyzet:

 

Az okokat tudjuk: a válság okozta hitelkrízis (hitelkrízis okozta válság??), az általa generált CHF erősödés, elhibázott gazdaságpolitika miatt gyengülő forint és az e mellett életbe léptetett jelentős szigorítás a hitelfelvételi feltételekben.

Mi történt azóta, ami segítheti a gépjárműeladásokat? A legmagasabb bevallott jövedelemmel rendelkező munkavállalók tagadhatatlanul jelentős adókedvezménye lehet ilyen hatással, valamint a gazdasági növekedés beindulásának első világos jelei is átbillenthetnék a nagyon alacsony kockázatvállalási hajlandóságot. Ezek azonban tömegesen nem valószínű, hogy idén éreztetik hatásukat.

Nézzük mi történik mindeközben a világ autópiacain!

Kínában az elmúlt években állami szubvenciókkal felfuttatott - idén év végével megszüntetették az adókedvezményeket és a támogatásokat is - gépjárműpiac mindössze 2,6%-os növekedést könyvelt el, ezzel is őrzi azonban a világ legnagyobb autópiaca címet.

Az USA piaca döbbenetesen nagyot ugrott az idei év elején és 22,6%-os növekedést ért el, ezzel lassan visszakapaszkodva a válság előtti értékekhez, sőt az ebben a hónapban eladott 993387 autó felül is múlja Kína 965200 darabos értékét.

A német autópiac is Európa legnagyobbjaként komoly pluszt könyvelhetett el az év első két hónapjában: 435482 személygépjármű kapott rendszámot, ez 15.8%-os növekedést jelent. Ez a piac annyiban is érdekes, hogy a 2009-es roncsprémium jelentősen meglökte az eladásokat, emiatt 2010-ben következett be egy 16,3%-os esés. Idén viszont már a 2008-as 467 ezer darabos eladási adatot, azaz a válság előtti értéket közelíti a piac - állami segítség nélkül.

Címkék: statisztika közlekedés magyarország autó 2011