Magyarország autós szemmel

Minden, ami Magyarország közlekedéséhez kapcsolódik, autós szemszögből. Legapróbb dolgoktól a közlekedési koncepcióig.

Friss topikok

  • GML: A@drift: Az lehet, de abból a 100 Ft-ból jó esetben 20-30 Ft kerül ténlyegesen a útra, a többi 70-... (2011.11.30. 17:05) Használatarányos útdíj - a baj nem a kamionokkal van
  • 33621: A zsidó is azt mondja, hogy jobb a sűrű fillér mint a ritka forint ezt kellene az államnak belátni... (2011.05.26. 16:11) Tartjuk a rossz irányt! - 1
  • nagy vonalakban: Nagyon jó, hogy egyre kevesebben halnak meg az utakon, de ez a statisztika nem veszi figyelembe az... (2011.05.25. 11:32) 2011 sikeres 4 hónapja
  • Apika001: Köszönöm az elemzést! Hasznos, és korrekt információk, és remélem, megengedsz egy közérdekű non-pr... (2011.03.10. 10:12) 2010, a kevésbé halálos év
  • Dr. simonmondja.: Ellenségként. Ja. Ez valami új puritanizmus. Vagy lehet, hogy fékezni akarják a mozgást. Mert úgy... (2011.03.04. 00:02) Hogy tartsuk a rossz irányt

Linkblog

Közlekedési balesetek, halottak, trendek

2010.11.08. 05:00 | subtotal | 6 komment

Egy ideje a kocsiban a rádiót hallgatva feltűnt, hogy a hétvégén minden nap bemondják, mennyi baleset történt az utakon, mennyien haltak, illetve sérültek meg. Az információt, a Rendőrség honlapjáról merítik. Ezen a hétvégén sajnos megint voltak halálos balesetek, 5 baleset történt, pénteken 2-en, szombaton 3-an vesztették életüket Magyarország útjain. A vasárnapi adatokat a poszt írása idején még nem tudom.

Az év első felében közöltek statisztikákat is arról, hogy hogyan alakulnak a trendek, folyamatos javulás volt tapasztalható a balesetek és az elhunytak számában is. Július óta azonban a Rendőrség csak egy előzetes augusztusi adatot közölt, mást nem. Az okait ennek nem tudom, viszont feltűnő, hogy a rádiókból, tévékből folyamatosan ömlenek a figyelmeztetések, de nem látjuk az összesített számokat. Tudom, negatív vagyok, de nekem ebből az jött le, hogy a statisztika nem lehet túl fényes, ha nem tolják az orrunk alá.

Elkezdtem feltúrni a netet, hogy próbáljak adatokat szerezni arról, mi történhetett júliustól, az utolsó jelentés óta. A KSH oldalán vannak adatok, onnan dolgoztam.

Először nézzük meg, mi látható a hosszú távú trendekben egy ábrán:

 A 12 havi mozgóátlag viszonylag egyenletes esést mutat, mely szépen halad a havi átlagos 110 halálesettől a 60 körüli havi értékig. A halálos balesetek száma szépen követi 100 körüli értékről 50-re. Mindez azt jelenti, hogy 3 évvel ezelőtthöz képest 50 emberrel kevesebb hal meg havonta Magyarország útjain. Ez nagyon örvendetes fejlemény, de a kibányászott információkból az derül ki, hogy a folyamat megállt július és augusztus folyamán. Ehhez csatolok egy táblázatot, amely 2009 elejétől mutatja a bekövetkezett összes baleset és ezekből a halálosakat:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mivel az idei augusztusi adatok előzetes információk, azokat még nem lehet véglegesnek tekinteni, de látható, hogy az év első felének 50 körüli értékei 60 környékére ugrottak a halálos balesetek számát tekintve.

Nézzük az ezen táblázat alapján készített görbéket:

 


 

Világosan látszik az ábráról, hogy a sérüléses balesetek száma júliusban és augusztusban a tavalyi szintre ugrott vissza. A halálos balesetek száma azonban még mindig alatta marad a tavalyi számoknak, ez mindenképpen továbbra is jó irányú trendeket jelez, a kérdés csak az, hogy ha a személyi sérüléssel járó balesetek száma ugyanannyi, a halálos balesetek száma miért csökken? 

Szerintem itt érhető tetten a gépjárművek biztonságtechnikai szintjének javulása és talán a javuló övhasználati arány. Feltehető a kérdés, hogy egy év alatt ennyit javult a gépjárművek biztonsági szintje? Ehhez vegyük azt is hozzá, hogy jelentősen visszaesett az üzemanyagok forgalma, valószínűleg az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők rakták le az autóikat, melyek nem valószínű, hogy a legújabb, legmodernebb típusok. Kérdés, mi lesz a válság után?

A hosszú távú javuló trendet erősíti az is, hogy míg 2007 közepi értékek alapján 12 hónap átlagában 104 halálos baleset történt, addig 2010 közepén ugyanez az érték 55, ami 47%-os javulás! Mindehhez képest ugyanezen idősoron nézett érték az összes sérüléses baleset esetében 1769-ről csak 1396-ra esett, ami 21%-os javulás. Ezek az értékek is mutatják, hogy a balesetek számánál nagyobb mértékben esik a balesetekben meghaltak száma. Százalékosan, 2007 júniusának 12 havi mozgóátlagát 100%-nak tekintve jól látható a szétnyíló olló:

Nézzük meg azt is, hogyan alakult az utóbbi másfél évben az utakon megsérült, illetve meghaltak száma:

Ezekből az ábrákból is előbújik a baleseteknél megfigyelt folyamat, a sérültek száma majdnem felzárkózott a tavalyi szintre, míg a halottak száma még alatta marad a tavalyi szintnek.

A szeptemberi adatok az utakon elhunytak esetében nagy valószínűség szerint viszont meg fogja törni a pozitív trendet, abból kiindulva, hogy míg tavaly szeptemberben 47 balesetben 48-an haltak meg, addig idén a Rendőrség hétvégi összesítései alapján csak a hétvégéken 35 balesetben 40-en veszítették életüket. Hozzáteszem, hogy sajnos.

Következtetésként tehát feltehető a kérdés, hogy vajon csak pár rosszul sikerült hónap körvonalazódik a még nem ismert statisztikában, vagy tényleg trendforduló következik a válság múltával?

 

 

Címkék: közlekedés magyarország forgalom autó baleset autózás gyorshajtás

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarorszagcruise.blog.hu/api/trackback/id/tr122428581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Németh András 2010.11.08. 14:38:44

Szerintem érdemes elgondolkozni azon hogy mikor vezették be az objektív felelősség elvét. Mert ha jól tudom utána a balesetek száma szépen megzuhant.

De ha van egy ilyen egyszeri nagyobb zuhanásod, akkor a statisztikák azt tizenkét hónapig tudják kimutatni az előző évihez képest. Ha eltelik egy év akkor ez a nagy javulás az egyik pillanatról a másikra eltűnik, hisz már az egy évvel azelőtti adat is a jó adat, így nincs különbség.

Németh András 2010.11.08. 14:41:41

Ha a statisztika javító hatások 2009 július augusztusában mutatkoztak először, akkor természetes hogy az előző évihez viszonyítva a 2010 július augusztusi eredmény már nem mutat javulást. Hisz már 2009-ben is jók voltak az eredmények.

subtotal 2010.11.08. 15:50:50

@Németh András: Ha megnézed a 4-ik ábrát, azon jól látható, hogy folyamatosan esik az érték, nem egyszeri javulás, hanem évről évre javulás tapasztalható.
Ha pedig megnézed a táblázatot, azon is látszik, hogy a 2009 évi halálos balesetek 45 és 75 között szóródnak, de többségében 60 feletti értékek vannak. 2010-ben viszont júliusig 50 alattiak az értékek, ez törik meg július és augusztus folyamán és ugrik vissza 60 környékére. Emiatt mondom, hogy megállt a javulás, hogy trendforduló-e, azt mém én is csak kérdem. :)

subtotal 2010.11.08. 15:56:52

@Németh András: Objektív felelősséget 2008 januárjában vezették be, de ha megnézed az első ábrát, a 12 havi mozgóátlag már 2007 közepétől esésben van. Persze jelentős hatása van a javuló statisztikában annak is, de szerintem nem köthető kizárólag hozzá a javuló folyamat, mert nem onnan indul.

Car-why 2010.11.08. 17:18:10

Nagyon tetszik a cikk. Magam is úgy gondolom, hogy a baleseti statisztikákat nem befolyásolja a bősz trafipaxolás. Véleményem szerint a több autó több balesetet jelent a gépkocsi állományunk pedig csökken.
A másik érvem pedig A KSH adataiban rejlik: 2009 es adatok szerint a járművezetők hibájából kialakult 16.511 balesetből a sebesség nem megfelelő alkalmazása 4.901 alkalommal volt kiváltó ok. Így valóban arányaiban a legmagasabbat ez az ok képviseli (bár az elsőbbség meg nem adása is 4.323 alkalommal volt okozó, és erre nem nagyon látunk kampányt). Azonban ha részleteiben vizsgáljuk akkor kiderül, hogy ebből a z előírt sebesség be nem tartása mindössze 170 alkalommal !! vezetett balesethez. A többi a sebesség nem megfelelő megválasztása az útviszonyokhoz (3.837), a forgalmi viszonyokhoz (218), az időjárási és látási viszonyokhoz (424). Ezek az emberek relatív gyorhajtás közben okoztak balesetet, tehát betartották az előírt, trafipaxolható sebességkorlátozást.

subtotal 2010.11.08. 17:27:31

@Car-why: a statisztika ezen részéről külön posztot tervezem írni. Köszi a visszajelzést!