Magyarország autós szemmel

Minden, ami Magyarország közlekedéséhez kapcsolódik, autós szemszögből. Legapróbb dolgoktól a közlekedési koncepcióig.

Friss topikok

  • GML: A@drift: Az lehet, de abból a 100 Ft-ból jó esetben 20-30 Ft kerül ténlyegesen a útra, a többi 70-... (2011.11.30. 17:05) Használatarányos útdíj - a baj nem a kamionokkal van
  • 33621: A zsidó is azt mondja, hogy jobb a sűrű fillér mint a ritka forint ezt kellene az államnak belátni... (2011.05.26. 16:11) Tartjuk a rossz irányt! - 1
  • nagy vonalakban: Nagyon jó, hogy egyre kevesebben halnak meg az utakon, de ez a statisztika nem veszi figyelembe az... (2011.05.25. 11:32) 2011 sikeres 4 hónapja
  • Apika001: Köszönöm az elemzést! Hasznos, és korrekt információk, és remélem, megengedsz egy közérdekű non-pr... (2011.03.10. 10:12) 2010, a kevésbé halálos év
  • Dr. simonmondja.: Ellenségként. Ja. Ez valami új puritanizmus. Vagy lehet, hogy fékezni akarják a mozgást. Mert úgy... (2011.03.04. 00:02) Hogy tartsuk a rossz irányt

Linkblog

Amire büszkék lehetünk az elmúlt 20 évből

2010.11.17. 05:45 | subtotal | 1 komment

Nem, nem politikai bejegyzés fog következni. Szigorúan maradunk a tárgynál, Magyarország közlekedésénél. Ezen belül pedig az autópályák kiépítésének üteménél. Ez meglátásom szerint egy olyan terület, ahol kétség kívül hatalmas előrelépés történt a magunk mögött hagyott 2 évtizedben.

A rendszerváltáskor az ország egy Budapest központú, fejletlen gyorsforgalmi hálózatot tudhatott magáénak, a hálózat összesített hossza 361 km volt mindössze. A rendszer az M1, M3, M5 és M7-es autópályákat tartalmazta, valamint az éppen elkészült M0-ás déli részét, de azt csak félpályás kiépítettséggel. Az M1-es Győr előtt, az M7-es a Balaton előtt, az M5-ös pedig Kecskemét előtt szintén csak 2X1 sávos, úgynevezett fél autópályaként volt megépítve.

A lenti ábra jól mutatja a 20 évvel ezelőtti állapotokhoz képest bekövetkezett fejlődést:

 

 

A pirossal jelölt szakaszok már mind a rendszerváltás után valósultak meg, olyan gazdasági környezetben, melyben a költségvetésnek - és így az országnak - nagyon szűkösek voltak a beruházási erőforrásai. Idén az M31-es átadásával autópálya hálózatunk hossza eléri az 1286 km-t.

Bár a sztrádák túlnyomórészt díjasok, a legújabb agymenés szerint pedig egy évtizeden belül mindenki használatarányosan fog díjat fizetni, a beruházások EU-s források melletti önerejét nem az autópályák díjbevételeiből bővítették.

Van okunk büszkének lenni, a körülöttünk lévő országok közül egyedül Horvátország valósított meg a mienkhez hasonló mértékű fejlesztést. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden rendben van és hátra lehet dőlni.

A jelenlegi hálózatnak 2 fő jellemzője van, amit a következő 2 évtizedben lehetőség szerint meg kellene változtatni:

- Budapest központú sugaras szerkezet, melyet oldani szükséges ahhoz, hogy az ország más területei ne csak a főváros irányába legyenek bekapcsolva a sztrádahálózatba. Példának okáért Debrecen és Nyíregyháza is elérhető Budapestről gyorsforgalmi úton, de a két város közötti gyorsforgalmi kapcsolat bár régóta indokolt lenne a forgalom nagysága miatt, még a két város közötti 4-es főút bővítése sincs tervbe véve.

- a meglévő pályahálózat főként a tranzit igényeire lett kialakítva, abból adódóan, hogy az EU által nyújtott forrásokat a transz-európai úthálózat magyarországi részeinek fejlesztésére lehet igénybe venni. Az előttünk álló időszakban végre a megyeszékhelyek közötti gyorsforgalmi kapcsolatok megteremtését kellene prioritásként kezelni, akár a meglévő országos főutak fejlesztésével, akár új gyorsforgalmi szakaszok kivitelezésével

A kormányzatnak a jövőre vonatkozó tervei viszont elfordulási szándékot jeleznek. A felújításokat állítanák a fejlesztések homlokterébe a főútvonalak fejlesztése helyett. Ez a jelenlegi kiépítettségnél véleményem szerint hiba. Nem vitatom annak az igénynek a jogosságát, hogy a sztrádafejlesztések közben lerobbant állapotúvá vált közutakat szükséges megújítani, azonban a sztrádaprogramnak, ha nem is a jelenlegi ütemben, de folytatódnia kellene.

Címkék: közlekedés magyarország forgalom autó autópálya autóút

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarorszagcruise.blog.hu/api/trackback/id/tr22448837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vincent 2010.11.17. 18:39:29

Teljes mértékben egyetértek a leírtakkal. Annyit tennék hozzá, hogy az elmúlt 20 év beruházásainak köszönhető, hogy egyrészt az autópályáink jobb állapotban vannak, mint például Ausztriáé, másrészt a vasúti pályáink állapota Albániáéhoz hasonlít. Ami a további lépéseket illeti, tényleg nem tűnnek megalapozottnak. Érthetetlen például az M1-es három sávosra bővítésének szándéka akkor, amikor az M2-esen hetente halnak meg autósok azért, mert csak helyenként 2x2 sávos, miközben kis ráfordítással a határig ki lehetne szélesíteni (a hely megvan hozzá, még az utat keresztező felüljárók alatt is). Arról nem is beszélve, hogy egy korábbi tanulmány szerint a Kecskemét-Dunaújváros-Székesfehérvár tengelyen tervezett gyorsforgalmi út megépítése esetén a délről érkező forgalom 40%-a nem zúdulna rá a körgyűrűre. Ehhez képest az M8-as ezen részének kiépítése szinte sehol sem tart, sőt, a legutóbbi hírek szerint már csak 2x1 sávosra tervezik ezt a szakaszt.