Magyarország autós szemmel

Minden, ami Magyarország közlekedéséhez kapcsolódik, autós szemszögből. Legapróbb dolgoktól a közlekedési koncepcióig.

Friss topikok

  • GML: A@drift: Az lehet, de abból a 100 Ft-ból jó esetben 20-30 Ft kerül ténlyegesen a útra, a többi 70-... (2011.11.30. 17:05) Használatarányos útdíj - a baj nem a kamionokkal van
  • 33621: A zsidó is azt mondja, hogy jobb a sűrű fillér mint a ritka forint ezt kellene az államnak belátni... (2011.05.26. 16:11) Tartjuk a rossz irányt! - 1
  • nagy vonalakban: Nagyon jó, hogy egyre kevesebben halnak meg az utakon, de ez a statisztika nem veszi figyelembe az... (2011.05.25. 11:32) 2011 sikeres 4 hónapja
  • Apika001: Köszönöm az elemzést! Hasznos, és korrekt információk, és remélem, megengedsz egy közérdekű non-pr... (2011.03.10. 10:12) 2010, a kevésbé halálos év
  • Dr. simonmondja.: Ellenségként. Ja. Ez valami új puritanizmus. Vagy lehet, hogy fékezni akarják a mozgást. Mert úgy... (2011.03.04. 00:02) Hogy tartsuk a rossz irányt

Linkblog

Mit kellene tenni a kerékpáros közlekedéssel?

2010.11.22. 05:45 | subtotal | 6 komment

Nehéz erről a kérdésről úgy írni, hogy ne álljunk egyik vagy másik oldalra. Ha mégis megpróbálja valaki, a közönség mégis besorolja az egyik skatulyába.

Én autós közlekedési szempontból közelíteném meg, mégis szeretnék objektív maradni, amennyire ez lehetséges.

Nézzük a tényeket a KSH-tól:

"2010. I–III. negyedévében mindössze 2%-kal kevesebb kerékpáros által okozott baleset történt, miközben az összes balesetszám 10%-kal csökkent."

Ugye ez azt jelenti, hogy a kevesebb baleseten belül a kerékpárosok által okozott minimális mértékben csökken, az összes baleseten belüli aránya nő. 2007-től 2010 háromnegyedéig a 12 hónapos mozgóátlagot vizsgálva azt lehet látni, hogy miközben a kerékpárosok által okozott balesetek darabszáma 2007-hez képest nem javult, addig részarányuk a többi közlekedési ág balesetokozásában látható javulása miatt 8,5%-ról 10,3%-ra emelkedett a 12 hónap átlagában (ebben benne vannak a téli hónapok is, mikor a kerékpáros közlekedés érthető okokból drasztikusan alacsonyabb, ezzel az általuk okozott balesetek száma is). A kerékpáros közlekedés által leginkább használt negyedévekben pedig még rosszabb  az arány: 2010 második negyedévének átlaga 13,2%, a harmadik negyedévé 13,8%.

Ez megítélésem szerint elfogadhatatlanul magas arány már a közlekedésben részt vevő kerékpárosok száma alapján is, a kerékpárral megtett összes kilométereknek a közlekedés összes résztvevője által megtett út arányában pedig elképesztő.

Egy másik fontos adat még, hogy az alkoholos befolyásoltság alatt okozott balesetek aránya. Itt is a KSH friss jelentésére támaszkodva az első 9 hónapban ittasan okozott 1404 esetből 360 írható biciklista számlájára. Ez több mint 25%! Az is elgondolkoztató, hogy további 175-öt segéd-motorkerékpáros és 71-et gyalogos okozott.

Mi lenne a megoldás?

Jelenleg kerékpárt lehet vezetni jogosítvány nélkül, de a közlekedés szabályait ismernie kell a közlekedőnek. Fordítsuk meg ezt és kérdezzük meg magunkat, hogy elég lenne-e, ha a gépjárművezetőktől csak bemondásra követelnénk meg, hogy ismerjék a közlekedés szabályait?

Igaz, hogy egy kerékpáros sokkal kisebb kárt tud tenni egy másik közlekedőben, mint egy autós, de a problémát szerintem a környezettudatos, egészségmegőrző vagy éppen spórolós közlekedési módként szolgáló biciklizés terjedése mellett nem lehet tovább halogatni. Véleményem szerint egy könnyen, olcsón megszerezhető jogosítványra van szükség a kerékpárosok esetében, mely csak a rájuk vonatkozó szabályok ismeretét követelné meg, a bármilyen más kategóriájú jogosítvánnyal rendelkezők esetében erre nem lenne szükség.

61 halálos balesetet okoztak kerékpárosok tavaly, feltehetőleg saját maguk voltak az áldozatok is. Saját érdekükben kellene lépni elsősorban.

 

 

Címkék: közlekedés magyarország forgalom baleset büntetés kerékpár kresz autózás

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarorszagcruise.blog.hu/api/trackback/id/tr792448842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laci Today Magazin · http://www.lacitoday.blog.hu 2010.11.22. 13:31:33

Hülyeséget írsz. Bicajozni már óvodában megtanulnak ma már a gyerekek. Hogyan vizsgáztatnál egy óvodást?

Nem a Kresz nemtudása a baj, hanem a be nem tartása. És nem csak a biciklistáknál, hanem mindenkinél. Autósból is találsz parasztot, gyalogosból is birkát, motorosból is kámikázét.

Szóval Te most OBJEKTÍV akartál lenni, de valójában megreguláznád a bicajosokat, és ezt OBJEKTÍV tényekkel akarod alátámasztani.
FONTOS!!! Ne az egyes közlekedési formák ellen lépjünk már fel.

Szóval ne AZT írd, hogy a biciklis ilyen, vagy az autós olyan stb. ÁLTALÁBAN VÉVE:
-a kresz, meg a szabályok tudása, ez alap
-nem TANÍTANI kellene, hanem NEVELNI.
Ehhez meg nem kell jogosdítványtanfolyam, elég lenne ha:
-osztályfőnöki órán lenne szó erről
-a gyerekek a szüleiktőlé JÓ mintát látnának.

El kel magyarázni, hogy fiam ha egyszer majd jól tudsz vezetni és nagy autód van, attól még nem kell mindenki mást levillogni lealázni az útról. Ha bicajod lesz, nem kell visszaélni vele hogy nincs rendszámod, és pirosnál meg kell állni. Ha nem lesz semmid és gyalogolsz, akkor is figyelj oda. És ha motorozni fogsz, tudjuk hogy AZÉRT veszel motort hogy haladni tudj dugóban is, tehát szabálytalankodni fogsz, de FIGYELJ ODA másokra, ne hozd őket rossz helyzetbe egy hirtelen előzéssel satöbbi.

És a végén kiderülne, hogy NEM a kresztudásról szól már régen az egész. Társadalmi problémáról szól.
Mindenki leszarja a másikat, mindenki a saját érdekét nézi, és az utakon is előjön ez. ÉN érjek oda hamarabb, ÉN legyek az első a pirosnál, ÉN még átmegyek rajta, ÉN vagyok a gyorsabb.

Tehát a helyes nevelés: türelem, egymásra odafigyelés, odafigyelve közlekedés. Nem csak a biciklistáknak: mindenkinek. És Felnőtt Társadalom: el lehet kezdeni! Tessék normálisan közlekedni, hogy a gyerekek már ebbe nőjenek bele!

Ennyi.

subtotal 2010.11.22. 14:03:59

@Laci Today: "Hülyeséget írsz. Bicajozni már óvodában megtanulnak ma már a gyerekek. Hogyan vizsgáztatnál egy óvodást?"
Véleményt írok, amivel lehet vitatkozni, ahogy meg is teszed.
Kiengednéd az óvodást az útra, ha már megtanult bicajozni? Én inkább csak zárt helyen engedném, felügyelet mellett biciklizni.

"ÁLTALÁBAN VÉVE:
-a kresz, meg a szabályok tudása, ez alap"
De ha ez alap akkor miért nem lehet ellenőrizni? Vagy miért kell a kettős mérce? Miért nem elég ugyanez a gépjárművezetőknél is, hogy az alap?

"-nem TANÍTANI kellene, hanem NEVELNI.
Ehhez meg nem kell jogosdítványtanfolyam, elég lenne ha:
-osztályfőnöki órán lenne szó erről
-a gyerekek a szüleiktőlé JÓ mintát látnának. "
Sajnos bármennyire is egyet értek a pontjaiddal, szerintem ez álom kategória.

"Szóval Te most OBJEKTÍV akartál lenni, de valójában megreguláznád a bicajosokat, és ezt OBJEKTÍV tényekkel akarod alátámasztani. "
Ha szerinted is alap a KRESZ ismeret, akkor ez mitől megregulázás? Szerintem egy 14 év alatti gyerek ne menjen ki a forgalomba szülői felügyelet nélkül.

Laci Today Magazin · http://www.lacitoday.blog.hu 2010.11.22. 15:10:38

Látom még nincs kisgyerek-tapasztalatod :)
Óvodásról írod:
"Kiengednéd az óvodást az útra, ha már megtanult bicajozni? Én inkább csak zárt helyen engedném, felügyelet mellett biciklizni."

A lányom szeret biciklizni, ha van értelme. Ha bicajjal megyünk a fagyishoz vagy ilyesmi. Van nálunk park, nagy, tekerhetne körbe-körbe: de az neki unalmas, céltalan.
Úgyhogy szerintem IGEN, ki kell vinni az útra, é sEGYETÉRTÜNK, felügyelet mellett. Ő teker a járdán, én megyek mellette, ezzel együtt: továbbra is kérdés hogy hogyan vizsgáztassam le?

Mindenesetre zárt kertben v. játszótéren (ahol Te tartanád helyesnek) unalmas a bicajozás, sőt játszótéren veszélyes is, mert sok a többi kisgyerek, aki hirtelen elé eshet-szaladhat-ugorhat, és mivel még kicsi, nincs az ilyesmikre felkészülve és elütne mindenkit.
Az meg nem életszerű, hogy egy üres játszótéren egyedül bicikliztetem. Akkor már inkább otthon marad Minimaxot nézni.

ÚGY értem hogy a kresztudás alap, hogy manapság elég sajnos, ha a jogsit megszerzed. ENNÉL TÖBB KELLENE. (viselkedni tudás türelem satöbbi)

Amit Te álom-kategóriának tartasz: én is csak feltételes módban írtam. ÉN úgy vezetek, hogy az ÉN gyerekeim egy normális közlekedésbe nőnek bele, megállunk zebránál, pirosnál, betartjuk a sebességhatárokat - sajnos látják azonban azt is, hogy mások ránk villognak, "apa miért integetett neked az a bácsi, és miért ideges?", szóval manapság sajnos sok olyan van, aki "bünteti" a szabályosan közlekedő másikautóst. De alapjában véve tőlem jót látnak. HA MINDENKI így csinálná - na EZ az álom, ebben van igazad. De el kell kezdeni valahol, és hol máshol, mint a saját házam táján?

"Ha szerinted is alap a KRESZ ismeret, akkor ez mitől megregulázás? Szerintem egy 14 év alatti gyerek ne menjen ki a forgalomba szülői felügyelet nélkül."
Elsőkérdésedre: attól tartom regulázásnak, hogy Te papírhoz kötnéd a biciklizést. Szerintem nem kell papír hozzá, nem itt van a baj. Az autósoknak van papírja, mégis szabálytalankodnak, sokat.
Második mondatod az egész cikkednek mond ellent: eredetileg az volt az alapfelállás, hogy a biciklizés kötődjön valami engedélyhez papírhoz vizsgához, é nem volt szó kiskorúakról felnőttekről stb. Itt meg már azt írod, hogy gyerek szülői felügyelet nélük ne menjen ki: IGEN, ebben van ráció. Nem a papírban, amiről cikket írtál.
Ugyanakkor a balesetek nagy részét nem a kiskorúak okozzák, hanem a felelőtlenek. (pl a biciklisfutár, aki nem áll meg pirosnál, aki parkoló autó mellett húz el gyorsan, és meg van lepve, ha rányitják az ajtót (tudom: az autós meg nézzen a tükörbe, mielőtt kinyitja). Arról nem beszélve, hány kivilágítatlan biciklista van: és ez tettenérhető, büntethető, MÉGSEM hordanak lámpát vidéken szinte sehol. Tehát már megint: VAN szabály, TUDJÁK a szabályt, és TOJNAK RÁ.
És ezzel nincsenek egyedül a biciklisták. Autósok motorosok gyalogosok is sokan fegyelmezetlenek.

De alapjában egy véleményen vagyunk, valamit tenni kéne, de szerintem nem a biciklistáknak CSAK, hanem minden közlekedőnek.
szia
Laci

Mária néni 2010.11.22. 15:56:52

Bicikli nem való a városi forgalomba. Takarodjanak ki az erdőbe meg falura tekerni.

subtotal 2010.11.22. 16:35:23

@Laci Today: örülök, hogy egy véleményen vagyunk. Ez a blog pont nem arról szól, hogy szekáljuk a kerósokat. De ők is a közlekedés résztvevői és szerintem ahogy sok autósnak, úgy nekik is alapvető ismerethiányuk van még a KRESZ terén is, nemhogy az általad említett közlekedési kultúra viszonylatában.

Az alapvető különbség, hogy ők úgy vesznek részt a forgalomban, hogy csak 'elvileg' kell tudniuk a szabályokat és nem lehet például megvonni tőlük a forgalomban részt vevés jogát, ahogy bármi más jármű esetében pedig ezt lehet. Ezért kellene jogosítvány, amit be kellene mutatni a rendőrnek ellenőrzéskor és bevonható is lenne.

Lehet pontatlan voltam a gyerekek forgalomban történő kiengedése kapcsán: én azt gondolom, hogy szülői/nagykorú felügyelettel és csak azzal részt vehetnének részt, de önállóan csak akkor, ha van papír. Szülői felügyelet esetén természetesen nem a kiskorú, hanem a szülő/nagykorú vállalja a felelősséget.

Laci Today Magazin · http://www.lacitoday.blog.hu 2010.11.22. 16:36:55

@Mária néni: hú ebben milyen sok előítélet és milyen kevés valós tudás van :)