Magyarország autós szemmel

Minden, ami Magyarország közlekedéséhez kapcsolódik, autós szemszögből. Legapróbb dolgoktól a közlekedési koncepcióig.

Friss topikok

  • GML: A@drift: Az lehet, de abból a 100 Ft-ból jó esetben 20-30 Ft kerül ténlyegesen a útra, a többi 70-... (2011.11.30. 17:05) Használatarányos útdíj - a baj nem a kamionokkal van
  • 33621: A zsidó is azt mondja, hogy jobb a sűrű fillér mint a ritka forint ezt kellene az államnak belátni... (2011.05.26. 16:11) Tartjuk a rossz irányt! - 1
  • nagy vonalakban: Nagyon jó, hogy egyre kevesebben halnak meg az utakon, de ez a statisztika nem veszi figyelembe az... (2011.05.25. 11:32) 2011 sikeres 4 hónapja
  • Apika001: Köszönöm az elemzést! Hasznos, és korrekt információk, és remélem, megengedsz egy közérdekű non-pr... (2011.03.10. 10:12) 2010, a kevésbé halálos év
  • Dr. simonmondja.: Ellenségként. Ja. Ez valami új puritanizmus. Vagy lehet, hogy fékezni akarják a mozgást. Mert úgy... (2011.03.04. 00:02) Hogy tartsuk a rossz irányt

Linkblog

350Ft-os benzinár - lesz még ennél jobb világ?

2010.12.07. 05:00 | subtotal | Szólj hozzá!

Történelmi csúcson nominálisan a benzinár Magyarországon újra. Sajnos ez nem az a csúcs, amire a politika szivesen hivatkozik.

Az Mfor cikkéből ollózott ábra megmutatja, hogy a lassan mögöttünk hagyott 3 évben hogyan alakultak a benzin és gázolajárak:

Ha az inflációval felszorozzuk, akkor a 2008 év elejei árakat kapjuk reálértékben. Csakhogy az  inflációnak nem sok köze van ehhez, az üzemanyagok árát alapvetően a nyersolaj ára és a USD/HUF keresztárfolyama határozza meg. A válság előtti időszakban a nyersolaj 100 dollár körül volt és 150-170 körül járt a zöldhasú ára.

Nézzük akkor, hogy áll most az olajár az ecoline.hu idősorának kölcsönvételével:

 

 Látszik, hogy a magyarországi árak követik az olajár változását, nézzük a USD/HUF keresztárfolyamot az MNB hó végi árfolyamaiból kreált ábrán:

Tisztán látható, hogy a keresztárfolyamról már nem mondhatjuk el, hogy együtt mozogna a magyarországi üzemanyagárakkal, de az látszik, hogy a forint akkor volt a legerősebb, mikor az olajár az egekben járt.

De nézzük ezeket az adatokat összefüggésükben:

2008 elején 95 dolláros olajár, 170 forintos keresztárfolyam, 290Ft körüli benzinár.

2010 végén 85 dolláros olajár, 210 forintos keresztárfolyam, 340Ft körüli benzinár.

Ha számolgatunk, akkor azt kapjuk, hogy az olajárban és a keresztárfolyamban bekövetkezett változások 320Ft körüli benzinárat indokolnának.

Viszont januárban az üzemanyagok jövedéki terhelése jelentősen növekedett ez év januárjától, a benziné például 13,75Ft-ot (nettó 109-ről 120-ra, az ÁFA tartalommal együtt ), amit a jelenleg regnáló párt ugyan hangosan kritizált, ám hatalomra kerülése óta elfelejtkezett ennek a rossz döntésnek a korrekciójáról. Ennek gyanúm szerint az lehet az oka, hogy bár az üzemanyagok forgalmában 6%-os csökkenés következett be a tavalyi évhez képest, azonban az állam a csökkenő fogyasztás mellett is több bevételhez jutott. Az éppen ma bejelentett üzemanyagár növelés (benzin esetében 8Ft, a múlt hetivel együtt 13Ft) viszont könnyen a határon túlra tolhatja egy újabb jelentős részét az üzemanyag forgalomnak, amely érzékelhető bevételkiesést okozhat már a költségvetésnek is.

Nézzük mit jelentene a tavalyi jövedéki adószint visszaállítása nekünk, még mindig Magyarországon tankoló autósoknak: ha egy évben 15 ezer km-t megyünk és átlagosan 8 litert fogyaszt a verda, akkor éves szinten a 13,75Ft-os bruttó csökkentés 8*(15000/100)*13,75Ft=16500Ft. Bár a szerencsések ezt az összeget akár meg is takaríthatták a kedvezőbb jövő évi kgfb díjaikban, azért mégis jó lenne, ha a kormány a sűrű fillért választaná a ritka forint helyett, főleg mert ezt követelték ellenzékben és ezt kommunikálták egészen ez év májusáig, tényleges hatalomra kerülésükig.

Címkék: statisztika közlekedés magyarország büntetés kőolaj üzemanyag gyorshajtás üzemanyagár

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarorszagcruise.blog.hu/api/trackback/id/tr572497896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.