Magyarország autós szemmel

Minden, ami Magyarország közlekedéséhez kapcsolódik, autós szemszögből. Legapróbb dolgoktól a közlekedési koncepcióig.

Friss topikok

  • GML: A@drift: Az lehet, de abból a 100 Ft-ból jó esetben 20-30 Ft kerül ténlyegesen a útra, a többi 70-... (2011.11.30. 17:05) Használatarányos útdíj - a baj nem a kamionokkal van
  • 33621: A zsidó is azt mondja, hogy jobb a sűrű fillér mint a ritka forint ezt kellene az államnak belátni... (2011.05.26. 16:11) Tartjuk a rossz irányt! - 1
  • nagy vonalakban: Nagyon jó, hogy egyre kevesebben halnak meg az utakon, de ez a statisztika nem veszi figyelembe az... (2011.05.25. 11:32) 2011 sikeres 4 hónapja
  • Apika001: Köszönöm az elemzést! Hasznos, és korrekt információk, és remélem, megengedsz egy közérdekű non-pr... (2011.03.10. 10:12) 2010, a kevésbé halálos év
  • Dr. simonmondja.: Ellenségként. Ja. Ez valami új puritanizmus. Vagy lehet, hogy fékezni akarják a mozgást. Mert úgy... (2011.03.04. 00:02) Hogy tartsuk a rossz irányt

Linkblog

Érdekes közlekedési baleseti adatok

2010.12.13. 05:25 | subtotal | 38 komment

Mielőtt megérkezne az általam különösen várt, a novemberi baleseti adatokat tartalmazó statisztika, még néhány érdekes tényadatot szeretnék megosztani a KSH első 3 negyedévet összegző statisztikájából szemezgetve, mindenféle rendszer nélkül.

1. A halálos baleseteken belül döbbenetesen magas arányt képvisel a gyalogosok elütése. A 472 halálos baleseten belül 122 a Gyalogosok elütése soron van, magasabb minden más kategóriánál, a Szembehaladó járművek ütközéséből is kevesebbet jegyeztek fel ennél, szám szerint 113-at. Elgondolkodtató az is, hogy a belterületen bekövetkező 182 halálos balesetnek ezek szerint 67%-a gyalogos az áldozata, de ha ennél alacsonyabb is az érték valamivel (mert lehetséges, hogy volt gyalogost érintő halálos baleset belterületen kívül is), akkor is nagyon magas érték.  Ez számomra egyértelműen kijelöli a Rendőrség és a belterületi utakat karbantartó és fejlesztő társaságok által fókuszba helyezendő területet.

2. A 472 halálos baleset közül mindössze 26 történt az autópályáinkon a jelentősen magasabb átlagsebesség és jelentős utaskilométer ellenére. Ez az összes halálos baleset 5,5%-a mindössze, ami megerősíti ennek a bejegyzésemnek autópályákra vonatkozó részét. Az pedig végképp megerősíti véleményem szerint, hogy az összes személyi sérüléses balesetből  mindössze 2,7%-os az autópályák részesedése. Összehasonlításul: lakott területen kívül, nem autópályán több mint 10-szer ennyi, 285 halálos baleset történt.

3. Az M35-ös autópálya 44 kilométerén bár nem történt halálos baleset idén, de a könnyű-, illetve súlyos sérülések az előző évinek 267%-ra emelkedett, ami gyakorlatban azt jelenti, hogy 3-ról 8-ra nőtt a személyi sérülések száma az adott időszakban.

4. Az M6-oson a jelentős pályahossz bővülés mellett (140km-rel nőtt a pályahossz) mindössze 5-tel több balesetet jegyeztek fel, mely közül szintén egy sem volt halálos. Mindenképpen jó statisztikai mutatókkal rendelkezik ez az autópálya, még akkor is, ha az 5-tel több személyi sérüléses baleset 50%-os növekedést eredményezett statisztikailag, hiszen a balesetben megsérültek száma itt nagyon alacsony (20) a hosszban összehasonlítható pályákhoz (M1, M3, M5 és M7) képest (132, 131, 121 és 150). A tényleges összehasonlíthatósághoz azonban az utaskilométer lenne a megfelelő, sajnos ezek az adatok nem állnak rendelkezés(em)re.

5. Az M5-ös autópálya vezet a halálos balesetet szenvedtek számában, de a 3 legtöbb elhunytat felsorakoztató autópályából (M3, M5 és M7) összességében itt a legalacsonyabb a megsérültek száma. Ugyanakkor itt az egyik legmagasabb a sérültek között a külföldiek aránya is, 54,5% (66 az összesen 121-ből) - az M1 után, ahol 59%.

Címkék: statisztika közlekedés magyarország baleset autópálya autózás gyorshajtás

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarorszagcruise.blog.hu/api/trackback/id/tr382468968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsola777 2010.12.13. 22:11:27

Most már egy olyan tanulmány is érdekelne, hogy a gyalogosok milyen körültekintés mellett lépnek a zebrára, illetve, mennyire ismerik a KRESZ-t. Amit általános iskolában itt-ott oktatnak is.
És ezt nem azért írom, mert védeni akarom az autósokat a zebrás gázolásnál, de vizsgálni kellene mindkét fél felelősségét, ennek arányát, a baleset okait. Aztán lehetne megtenni a megfelelő óvintézkedéseket.

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2010.12.13. 22:17:25

@Zsola777: többet ülök autóban, mint amennyit átkelek zebrán, de jópár "autós társ" viselkedése kicsapja nálam a biztosítékot. nagyon helyeslem a helyi rendőri erők hozzáállását, a legtöbb sebességmérést a "belvárosi" szakaszon, a gyalogátkelőhelyek közelében végzik és nemegyszer voltam tanúja, hogy zebránál előző autósnak utánaeredtek...

schdl (törölt) 2010.12.13. 22:24:16

Érdekes ez az okfejtés, de nem látom, mire szeretne kilyukadni a posztoló.
Ezt értem:
"Ez számomra egyértelműen kijelöli a Rendőrség és a belterületi utakat karbantartó és fejlesztő társaságok által fókuszba helyezendő területet." - és mi az a terület? Kerületre, utra lebontva értendő, vagy úgy általában az összes gyalogátkelő? Mert minden gyalogosátkelőhöz rendőrt állítani, az minden, csak nem fókusz.

Zsola777 2010.12.13. 22:32:40

@anyádbogár: Igen, egyetértek. A beavatkozással viszont nagy baj, hogy többnyire kimerül szimpla sebességmérésben. Közben meg van egy rakás szabálytalanság, sőt: notórius szabálytalankodó. A gyalogosok oldalán is.

OkoskaTo:rp 2010.12.13. 22:38:43

A balesetek száma irreleváns, ha nem rakod mellé az adott úttípuson megtett kilométereket / áthaladó járművek számát stb. Nem véletlen, hogy lakott területen belül több a gyalogos gázolás, mint az autópályákon.

Az M6-os jó baleseti statisztikája főleg onnan jön össze, hogy szinte alig van rajta forgalom (ld. a fent említettek!).

Egyébként azt is jó lenne a statisztika mellé rakni, hogy pl. a gyalogos gázolásoknál hány százalékban hibás ez vagy az a fél, és hogy milyen szabály megsértésére vezethető vissza a baleset. Pl. a híradókban elég sok olyanról hallani, amikor zebrán ütnek el gyalogost.

Képzelt Riporter · http://kepzelt.blog.hu 2010.12.13. 22:39:34

@Zsola777: Gyalogos a zebrán nem tud szabálytalankodni, tekintve, hogy feltétlen elsőbbsége van. Az, hogy néha bárhol leugrálnak a járdáról, gyakran takarásból, más lapra tartozik. Engem az érdekelne, hogy hány gyalogost ütnek el zebrán, és mennyit azon kívül.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2010.12.13. 22:40:16

velem egyszer egy 70 és a halál között lévő öreganyám eljátszotta, hogy az ónosesős úton szó szerint leUGROTT a zebrára, NEKIFUTÁSBÓL. mélyen féktávon belül..

ugye ilyenkor micsinál az ember, belelép a fékbe. aha, négy álló kerékkel csúsztam tovább, öreganyám azzal a lendülettel átért előttem, átcsúsztam az egész zebrán, ajtó kinyit és a figyelmetlen kurvaannyába küldtem el. bocs, de erre ez a reakció.
oké, hogy öreg, de életösztöne attól még van, nem?
neki nem volt.

Képzelt Riporter · http://kepzelt.blog.hu 2010.12.13. 22:47:04

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: "átcsúsztam a zebrán" Kresznek az a része megvan, hogy a zebrát olyan sebességgel vagy köteles megközelíteni, hogy biztosan meg tudj állni? Téged lehetne elküldeni a felelőtlen, szabálytalan, beképzelt kurvaanyádba. Gondolom a néni nem tette meg, mert nálad valamivel értelmesebb volt, és nem teszem meg én sem.

Zsola777 2010.12.13. 22:47:17

3. 21. (6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
Sok gyalogos nem ennek megfelelően viselkedik. Elsőbbsége meg akkor van, ha veszélytelen volt, amikor lelépett (tehát nem féktávolságon belül).
Tény, hogy sokan nem elég körültekintőek a zebra megközelítésénél, de a média is azt sulykolta, hogy a gyalogosnak elsőbbsége van. De nem mindegy, hogyan. Különben sem a tévéből kell megtanulni a szabályokat. Ja, emlékszik még valaki a Közlekedj okosanra? Az miért nincs?

Képzelt Riporter · http://kepzelt.blog.hu 2010.12.13. 22:57:33

@Zsola777: Ezt de szeretem. Az a cikkely úttestre vonatkozik, ha nincs gyalogátkelőhely. A gyalogátkelőhely elsőbbségi viszonyait a következő pont szabályozza (nem kellett volna sokkal tovább olvasnod): "(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van."

De gyengébbek kedvéért a 8-as pont tisztázza a kérdést: "(8) A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud."

Képzelt Riporter · http://kepzelt.blog.hu 2010.12.13. 22:59:43

További vitákat megelőzendő: "43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.

(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.

(3) A kijelölt gyalogosátkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.

(4) A vezetőnek fokozottan ügyelnie kell az úttesten

a) villamos megállóhelynél levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között áthaladó gyalogosok, a menetrend szerint közlekedő járművek megállóhelyéről az úttestre lelépő gyalogosok, az autóbuszra felszálló és arról leszálló gyermekek, továbbá

b) egyedül vagy csoportosan haladó (áthaladó) gyermekek, a koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek

biztonságának a megóvására."

Spiritmonger 2010.12.13. 23:06:28

világéletemben gyalogos voltam, nincs 10 éve, hogy minden nap vezetek sokat, és csak azt tudom mondani, hogy alapvetően a gyalogosok hibáznak

engem anno édesanyám kézen fogott, megtanított közlekedni, felismerni a lámpát, zebrát, közeledő autókat, megtanította azt, hogy mindig körülnézzek, mielőtt lelépek az úttestre, ne szaladjak ki autó mögül se kutyáért, se labdáért, és még sok-sok okos dolgot is megmutatott kölyökkoromban, és ennek eredményeképpen még necces helyzetbe se kerültem
a gyaloglást kresz vizsgához kötném, akinek nincs meg, az otthon marad
lehet, hogy utópisztikusan hangzik, de ez beválna, ok nélkül senki sem csámborogna, és a gyalogosok sérülésével járó balesetek is sokkal ritkábbak lennének

Zsola777 2010.12.13. 23:06:37

@Képzelt Riporter: Látom, te meg ott áltál meg. Olvass még tovább :)
Hát pedig a zebra nem járda, hanem az úttest része, arra is vonatkozik, hogy körül kell tekinteni.
Ott biztonságosan kell átkelnie, ahol nincs zebra, ott még a forgalmat sem zavarhatja. A következők illenek ide:

I. Az úttal kapcsolatos fogalmak
a) Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).

III. 21. (5) A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen...

Tehát úttest. Amúgy szeretheted :)

Zsola777 2010.12.13. 23:10:18

@Zsola777: Jó, az út túl általános. A lényeg a III. 21/5.

Képzelt Riporter · http://kepzelt.blog.hu 2010.12.13. 23:19:55

@Zsola777: Amit te idéztél, az kb azt szabályozza, hogy a gyalogos nem ugorhat takarásból az úttestre (zebrára sem), és nem állhat meg a közepén esőtáncot lejteni.

Amúgy idéztem a 43. §-t, ami egyértelműen kimondja, hogy zebra elvileg nem lehet féktávon belül, mert úgy kell megközelíteni, hogy meg tudj állni.

Attól, hogy a zebra úttest, attól még a gyalogosnak elsőbbsége van rajta. Már akkor is elsőbbsége van, ha lelépni készül rá.

@Spiritmonger: "senki sem csámborogna, és a gyalogosok sérülésével járó balesetek is sokkal ritkábbak lennének "

Én nem vennék rá mérget. Gyakran hiába állsz az úttest szélén a zebránál, nem áll meg senki. Ha meg a külsőben meg is állnak, a belsőben lazán zúznak tovább. Szóval néha annyit tudsz csak tenni, hogy lelépsz, és reménykedsz, hogy vagy megállnak, vagy félre tudsz ugrani. Engem tényleg nagyon komolyan érdekelne, hogy abból a sok gyalogosgázolásból mennyi történt zebrán...

Képzelt Riporter · http://kepzelt.blog.hu 2010.12.13. 23:24:42

@Zsola777: A lényeg a 3/43/2. Úgy kell megközelíteni, hogy meg tudj állni. Innentől nincs miről beszélni. Hacsak a gyalog nem tényleg a semmiből ugrott a zebrára, akkor elsőbbsége van.

Zsola777 2010.12.13. 23:28:00

@Képzelt Riporter: Nem azt vitatom, hogy a gyalogosnak elsőbbsége van a zebrán, hanem azt mondtam, hogy oda csak akkor léphet, ha meggyőződött annak a veszélytelenségéről!

Akkor összefoglalom:

3. 21.
(5) A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ... a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át.
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van.

Úttest=úttest. Mit nem lehet ezen érteni?

Ezt nem tudatosította a média (mindegyik!), félinformációkat sulykoltak, ennek megfelelően mindenki elhitte csak, hogy a zebrán elsőbbsége van. Körültekintésről szó sem volt. Meg arról sem, hogy a gyalogosokat is oktatni kell.
És mint kezdtem, nem mindegy, hogyan lép le, és NEM CSAK az autósok a hibásak.

Zsola777 2010.12.13. 23:30:53

@Képzelt Riporter: Így van.
Azzal a különbséggel, hogy van miről beszélni, a gyalogosok és biciklisek KRESZ-oktatásáról, és persze a szigorúbb vizsgákról autósoknál, motorosoknál.

Zsola777 2010.12.13. 23:34:49

@szl1973: @szl1973: Kiváló érv, illik a témához is. Még valami?

subtotal 2010.12.13. 23:36:42

@Képzelt Riporter: Azért ez az úgy kell megközelíteni, hogy meg tudj állni, azért érdekes, mert könnyen bele lehet kötni. Nagyon kis távolságról ez nagyon kis sebesség. Nem kötekedni akarok, de ez tipikusan olyan pont, ahol pontosítani kellene a szabályozást.

@OkoskaTo:rp: az, hogy mennyi gyalogost ütnek el zebrán, engem is kifejezetten érdekelne.

@schdl: a fókusz a gyalogátkelőhelyek biztonsági felülvizsgálata kellene, hogy legyen a zebrák kamerázásával együtt. Azt mondjuk lehetne lesből.

subtotal 2010.12.13. 23:38:34

@szl1973: személyeskedést kerüljük el, ha kérhetem.

zebraakcio · http://zebraakcio.blog.hu 2010.12.13. 23:41:37

Nos, az összes elméletieskedőknek egy kis tapasztalat:

Eddig több száz feljelentést tettünk olyan ügyben, mikor nem adták meg a gyalogosnak a zebrán az elsőbbséget. Eddig összesen egyetlen esetben vizsgálták, hogy nem lépett-e a gyalogos hirtelen az úttestre, egyébként az általunk beküldött esetek nagy részében a gépjárművezetőket marasztalják el.

Évente kb. 30 ember hal meg és többszázan szereznek súlyos sérülést a zebrán. A magyar gépjárművezetők olyan hírhedten nem adják meg az elsőbbséget, hogy a külföldi útikalauzokban erre külön felhívják a figyelmet.

Képzelt Riporter · http://kepzelt.blog.hu 2010.12.13. 23:56:58

@Zsola777: Oké, értem mit akarsz mondani. De. Gyalogos vagyok. Zebra van előttem. Mivel tudom, hogy ott elsőbbségem van, ennek tudatában lépek le (a meggyőződés ebben az esetben azt jelenti, hogy tisztában vagyok az elsőbbségemmel). Azt ugye nem gondolod, hogy autóval főútvonalon is úgy kéne közlekedni, hogy a keresztbe macisajtos kereszteződésekbe is csak úgy mehetek be, ha meggyőződtem, hogy nem jön semmi? Ugye,hogy nem. Főútvonalon megyek lazán, mert arra számítok, hogy elsőbbségem van, és keresztbe nem jöhet senki. Na, zebrán is így kellene lennie. Csak nem így van, mert kis hazánkban az erősebb kutya baszik, és ha nincs körülötted 1.5 tonna vas, akkor a többi közlekedő szarik az elsőbbségedre (tisztelet a kivételnek, ami azért nem kevés).

Szóval de, a gyalogosnak a zebrán elsőbbsége van, nem kell (nem kellene) óvatoskodnia (ahogy főútvonalon az autósnak sem kell) és ha gyalogost zebrán ütnek el, akkor 99%-ban az autós a vétkes (persze, előfordul, hogy reklámoszlop mögül nekifutásból lépett le a gyalog, de azért az ritka).

Abban természetesen igazad van, hogy a szabály nem állítja meg a vast, ha viszi a lendület, szóval nem árt óvatosnak lenni (én főútvonalon is igyekszem úgy menni, hogy figyelek az alsóbbrendű keresztekre, biztos ami biztos).

A kresz-oktatás szükségességét sem vitatom, de spec a gyalogosoknak van rá a legkevesebb szükségük, mert a kresz erősen védi őket. Ettől függetlenül nem ártana az alaposabb oktatás.

@subtotal: Azért ez szőrszálhasogatás szerintem. Szó szerint azt mondja ki az a rész, hogy az autós nem is keresztezheti a zebrát, mert végtelenül kis távolságban már végtelenül kis sebességgel kellene mennie, hogy meg tudjon állni. De azért értjük pontosan, hogy miről van szó, és nem is vagyok benne biztos, hogy meg lehetne fogalmazni jobban. Ha esetleg a zebrát EAK-nak értelmezzük, akkor, de ahhoz még sokat kell fejlődnie kis hazánkban a közlekedési kultúrának.

dukeekud 2010.12.14. 00:06:48

A megoldás, letöltendő börtön büntetést kéne adni, annak aki a zebrát nem megfelelően közeliti meg, vagy a zebrán előz, illetve a visszaeső és az extrém gyorshajtóknak. Mondjuk a megengedett sebesség duplájáért ott helyben kattanjon a bilincs, és az éjszakát már a sitten töltse. Ez talán kellően elrettentő lenne, mert jól látszik, hogy nevetségesen pitiáner pénzbüntetéseknek nincs visszatartó hatásuk.

subtotal 2010.12.14. 00:11:09

@Képzelt Riporter: "Zebra van előttem. Mivel tudom, hogy ott elsőbbségem van, ennek tudatában lépek le (a meggyőződés ebben az esetben azt jelenti, hogy tisztában vagyok az elsőbbségemmel)"

Azért nem árt megvárni, míg elmegy a csuklós busz :)
Ezzel is csak azt akarom mondani, mint az előző válaszommal, hogy a szabályok merev értelmezése bármelyik oldalról szőrszálhasogatás. Én készséggel megállok a zebra előtt, de elvárom a gyalogostól is, hogy felvegye a szemkontaktust és ha már nagyon közel vagyok mikor a zebrához ér, akkor ne lépjen le elém, főleg ha mögöttem nincs senki. Ez valóban lemondás az elsőbbségről, de a gyakorlatban jól működik.
A szabálypontosításnál pedig arra gondolok, hogy az autós olyan sebességgel haladjon a zebra felé, hogy amennyiben elsőbbséget kell adnia a gyalogosnak, azt meg tudja adni. A gyalogosok pedig úgy éljenek az elsőbbségükkel, hogy ne kényszerítsék vészfékezésre az autóst. Zebrán elsőbbség meg nem adása büntetési tételét pedig min 20eFt-ra emelni, kéz a kézben a nem zebrán történő átkelés büntetési tételével.

Zsola777 2010.12.14. 00:22:35

@subtotal: Ott a pont!
Tavaly/idén hány szabálytalan gyalogost büntettek meg?

A kialakult helyzet nyilván nem csak az autósok miatt alakult így, észrevétlenül mindenki benne volt. 25 év alatt meg egy rakás friss jogosítványos is az utakra került.
A problémát nyilván nem csak az autósoknak kell megoldaniuk, még ha nekik is kell a legtöbbet tenniük.

Avenarius 2010.12.14. 00:39:56

@Zsola777: jaja, szerintem pl. bicskanyitogató is vagy.

Zsola777 2010.12.14. 00:45:40

@Avenarius professzor: Ha te mondod... a burjátokat meg üdvözlöm! :)

Avenarius 2010.12.14. 00:50:24

@dukeeku:

az ám, zárjuk börtönbe az összes kis puhatestű rohadékot, aztat majd nem halnak itt össze-vissza nekünk a zebrán. többtonnás acéllal közlekedni meg ugye emberi jog, abban nem lehet korlátozni senkit. mert nekik fussa.

@képzelt riporter:

szimpatikus, amit csinálsz, és teljesen igazad van, de hidd el, hogy nem tudsz annyi tényt és cáfolhatatlan érvet felsorolni, hogy néhány dölyfös autós, aki valamilyen oknál fogva találva érzi magát, ne kezdje el neked bizonygatni, hogy a gyalogosok direkt ugranak a kerekei alá, és hogy valójában iskolában kéne őket oktatni, hogy hogyan kell gyalogolni. ha nem rögtön börtönbe csukni.
és mivel a KRESZ-t is a kedvükre hajlítják, azt a szimpla elv végképp felfoghatatlan nekik, hogy miért tartozik nagyobb felelősséggel a közlekedés ún. erősebb résztvevője, igen, az, aki tonnás vasat hajt. más országban ez működik, nálunk nem, ez van.

egyébiránt meg nemcsak zebrás szituációk vannak. van szerencsém a forgalomtól elvben elzárt római-part közelében lakni, ahová tömegével járnak gyerekes családok, kismamák, lassan haladó nyugdíjasok, biciklisek, kutyások, futók - ezeknek jó része a nánási úton kell átkeljen, de a nánási úton egyetlen zebra sem vezet át, sehol. kutyával, babakocsival, nagyobb totyogó gyerekkel kész élmény így az átkelés, megvárni, míg egy autósnak megesik az emberen a szíve. egy kaland, hogynemondjam.

subtotal 2010.12.14. 01:01:37

@Avenarius professzor: szerintem az első hozzászólásod rád vonatkozik. Kérlek ne minősíts és általánosíts, itt szerintem mindenki a megoldást keresi a problémákra, nem csak a másik félre akarja tolni a felelősséget. Én szeretnék ebben a mederben maradni a továbbiakban is.

A Nánási útra pedig nem kellene a helyi képviselővel zebrá(ka)t intéztetni? Én a sajátommal vettem már fel a kapcsolatot ilyen kérdésben, meglepően pozitív tapasztalatokat szereztem.

Zsola777 2010.12.14. 01:46:12

@Avenarius professzor: Ha azt gondoltad, hogy én pl. egy dölyfös autós vagyok, akkor nagyot tévedsz! De persze ez nem az én ingem, még ha nekem is szántad.
Tökéletesen tisztában vagyok azzal, hogy mennyit ér az emberélet, a gyalogos a kiszolgáltatottabb, és arra próbáltam rávilágítani (ha neked nem is, másnak remélem, sikerült), hogy a közlekedés, balesetek között sincs fekete és fehér. Még ha divatos is manapság így gondolkozni, mert egyszerűbb, könnyebb. ((Ezért tart itt az ország))
Én a magam részéről mindent megteszek, hogy a gyalogos bizonsággal átjusson az út túloldalára.

Képzelt Riporter · http://kepzelt.blog.hu 2010.12.14. 12:00:07

@subtotal: Értelek. Igazad is lehet.

Én is, mikor alsóbbrendű úton megyek kocsival, és EAK táblás kereszteződéshez érek, akkor elvárom a főútvonalon haladó autóstól, hogy felvegye a szemkontaktust és ha már nagyon közel vagyok mikor a kereszteződéshez ér, akkor ne hajtson be elém, főleg ha mögöttem nincs senki. Ez valóban lemondás az elsőbbségről, de a gyakorlatban jól működik.

Vagy nem? Hmm... Mi lehet az oka, hogy a legtöbb autós macisajtnál képes minden további nélkül megadni az elsőbbséget, zebránál viszont nem? Ja, 1.5 tonna vas, igen, az fáj, ha eltalál. A puhatestű meg vigyázzon magára.

subtotal 2010.12.14. 12:29:06

@Képzelt Riporter: nem akarom eltagadni sok autós bunkó viselkedését, de a példádnál maradva viszonylag kevés az olyan autó az utakon, amelyik a főútvonalon a kereszteződéstől pár méterre ácsorog bizonytalanul, vagy esetleg menetiránynak háttal, majd a keresztező forgalommal mit sem törődve 0 sec alatt gyorsít 90re egyenesen be a kereszteződésbe. Vagy éppen nem jön be a kereszteződésbe, mert marad a másik úton (járda). Ezt pedig az autós nem láthatja, mert a gyalogosokon nincs index. :)
Szerintem ezek alapján belátható, hogy nem összehasonlítható a zebra és egy macisajt.

Arról már nem is beszélek, hogy a gyalogosnak 1sec, míg elengedi a már közel járó autót, az autósnak ez: min erőteljes fékezés, gyalogost megvár majd gyorsítás, mondjuk legyen 5 sec. De ez a kevésbé lényeges része.

Abban azért ugye egyetértünk, hogy a gyalogosnak meg kell győződnie arról, hogy megkapja az elsőbbséget? Na ez a szemkontaktus.

Képzelt Riporter · http://kepzelt.blog.hu 2010.12.14. 13:56:46

@subtotal: Általában azért a gyalogosok nem szokták magukat váratlanul a zebrára vetni. Ha bizonytalanul ácsorog, az azért van, mert nem mer elindulni (fél). A zebra és a főútvonal csak a gyakorlatban különböznek, elvileg a kresz szerint pontosan ugyanúgy kellene őket keresztezni.

Szerintem gyalog is frusztráló néha, hogy 10 méterenként meg kell állni a zebránál, körbesasolni, elenged/nemenged?, átsiet, sétál tovább. De ez valóban kevésbé lényeges.

Abban természetesen egyetértünk, hogy a gyalogosnak meg kell róla győződnie, hogy megkapja-e az elsőbbségét. Sajnos. Ha minden jól menne, akkor nem kéne, mondom, ahogy a főútvonalon haladó autósnak sem kell azon stresszelnie minden kereszteződésben, hogy vajon beleszáll-e valaki oldalról. Az óvatosság természetesen nem árt és ajánlott (minden közlekedési helyzetben), de azért ne az legyen már az alapbeállítás.

subtotal 2010.12.14. 14:44:30

@Képzelt Riporter: arról természetesen nincs szó, hogy ne járna a gyalogosnak az elsőbbség, én csak az ortodox álláspontokat nem szeretem a témában.
Így csak azt tudom mondani, hogy teljesen normális szituációk esetén (gyalog zebrához ér, ezt láthatja az autós is, mert emberünk nincs takarásban, határozottan elindul) igazad van: bunkó az autós, ha nem áll meg, teljesen normálisnak kellene lennie, hogy elengedik.
Ha nem lennének olyan gyalogok, akik körbenézés nélkül leszállva a villamosról egyből lépnek az útra-zebrára, ha nem látnék majd mindennap ténylegesen zebra mellett beszélgető embereket, akik látszólag nem akarnak átkelni, aztán mégis, akkor igazat adnék neked teljes mértékben. Meg ha nem lenne kismillió, az úton összevissza csámborgó ember.
Egy kicsit témát váltva egy az útra felfestett, fékútat szimbolizáló jel nem segítene szerinted a gyalogátkelőt használni akarók helyzetén, hogy felmérjék, meg tud-e állni az autó? Tudom, hogy ellentmond a KRESZ-nek, de egy próbát nem érne meg?

Képzelt Riporter · http://kepzelt.blog.hu 2010.12.14. 15:00:27

@subtotal: A fékút függ a jármű sebességétől és az útviszonyoktól, no meg a jármű tömegétől, fékberendezésétől, szóval szerintem ilyen felfestés elég értelmetlen lenne.

Azt én sem vitatom, hogy vannak hülye gyalogosok (a hülyeség ugye járműfüggetlen), de zebrán elég ritkák.

Tényleg csak magamat tudom ismételni: elsőbbségi viszonyokat tekintve a zebra pontosan olyan, mint a főútvonal. Főútvonalon sem nézegeted a mellékutcákta, hogy jön-e valami (nem is tudod sokszor, mert beláthatatlanok a kereszteződések, pláne egy haladós sebességnél. Mégis mész nyugodtan, mert tudod, hogy elsőbbséged van, és a másiknak kell elsősorban figyelnie, nem neked.

Amúgy a kölcsönös odafigyeléssel és előzékenységgel abszolút egyetértek, nem akarok itt szélsőséges képet festeni, hogy a gyalogos menjen csak ahogy akar. De legyen az az alapbeállítás, hogy gyalogosnak zebrán pont úgy van elsőbbsége, mint autónak főútvonalon, aztán ebből kiindulva lehet a gyakorlatban figyelni egymásra meg előzékenynek lenni.

subtotal 2010.12.14. 16:10:02

@Képzelt Riporter: "A fékút függ a jármű sebességétől és az útviszonyoktól, no meg a jármű tömegétől, fékberendezésétől, szóval szerintem ilyen felfestés elég értelmetlen lenne." - azért egy elég tutit be lehetne lőni.

A többi pedig: ámen. :)