Magyarország autós szemmel

Minden, ami Magyarország közlekedéséhez kapcsolódik, autós szemszögből. Legapróbb dolgoktól a közlekedési koncepcióig.

Friss topikok

  • GML: A@drift: Az lehet, de abból a 100 Ft-ból jó esetben 20-30 Ft kerül ténlyegesen a útra, a többi 70-... (2011.11.30. 17:05) Használatarányos útdíj - a baj nem a kamionokkal van
  • 33621: A zsidó is azt mondja, hogy jobb a sűrű fillér mint a ritka forint ezt kellene az államnak belátni... (2011.05.26. 16:11) Tartjuk a rossz irányt! - 1
  • nagy vonalakban: Nagyon jó, hogy egyre kevesebben halnak meg az utakon, de ez a statisztika nem veszi figyelembe az... (2011.05.25. 11:32) 2011 sikeres 4 hónapja
  • Apika001: Köszönöm az elemzést! Hasznos, és korrekt információk, és remélem, megengedsz egy közérdekű non-pr... (2011.03.10. 10:12) 2010, a kevésbé halálos év
  • Dr. simonmondja.: Ellenségként. Ja. Ez valami új puritanizmus. Vagy lehet, hogy fékezni akarják a mozgást. Mert úgy... (2011.03.04. 00:02) Hogy tartsuk a rossz irányt

Linkblog

2011 sikeres 4 hónapja

2011.05.09. 12:30 | subtotal | 1 komment

Magyarország közútjain a Rendőrség előzetes statisztikája alapján áprilisban kevesebb ember halt meg, mint az előző évben. Mindezt úgy, hogy már tavaly is jelentős esés volt megfigyelhető az utakon meghaltak számában.

Az abszolút szám az utóbbi évek legalacsonyabb értékét mutatja, idén februárban volt csak ennyire alacsony. Kicsit árnyalja a képet, hogy februárban a sokéves tendenciának megfelelően kevesebb személyi sérüléssel járó balesetből (967 az 1215-tel szemben) végződött ugyanennyi halállal, azaz a szerencsefaktornak lehet némi köze a jó statisztikához.

Ami viszont kiemelésre érdemes, hogy a baleseti okok között március után újra leszorult az első helyről a gyorshajtás a statisztikában, ugyanis már az előző hónap elemzésekor is említettem, hogy az elsőbbségi jog megsértése magasabb számban okozott sérüléses balesetet, mint a gyorshajtás. Ez áprilisban is így történt (261 és 296), azonban éves összesítésben még mindig a gyorshajtás vezet (1242 és 959).

Különösen érdekes az adatokat Budapest viszonylatában vizsgálni, ahol az első 4 hónap viszonylatában 109 balesetet okozott a relatív és abszolút gyorshajtás, ellenben az elsőbbségi jog megsértése 243-at. A gyorshajtást a baleseti okok között a fővárosban a kanyarodási szabályok megsértése (171) mellett még a gyalogos hiba (134) is megelőzi a statisztikában!

Visszatérve az országos szintre nézzük a szokásos ábrákat sorrendben:

A márciusi eddig az egyetlen hónap, mikor a tavalyi értéknél nem sikerült alacsonyabbat elérni. Ez látszik a másik ábrán is, mely az előző év megfelelő hónapjának értékeihez viszonyított különbségeket mutatja:

Az oszlopok a márciusi kivételével stabil pluszt mutatnak, a sérültek statisztikája azonban már nem mutat ennyire pozitív képet:

Látható, hogy a görbe az első 3 hónap stabil értékei után követi az előző években is tapasztalt emelkedő vonalat, azaz érdemben a sérültek száma összességében nem csökkent ez évben, ellentétben a súlyosságukkal.

Visszatérve a halálos baleseti mutatókhoz a populista görbe mutatja, hogy előző évhez képest mennyi emberrel kevesebbet veszítettünk az utakon:

Elmondható, hogy sikerült ugyanolyan mennyiségi javulást elérni, mint az előző évben, ez mindenképpen kiemelkedő eredmény, eddig ebben az évben 40 emberrel kevesebbet veszítettünk el, 2009-hez képest ez a szám 95!

Sokéves kitekintésben vizsgálva a folyamatot, látható, hogy mekkorát lépett előre az ország a halálos balesetek területén, miközben a sérüléssel járó balesetek száma bár csökken, de nem akkora mértékben:

Az ábra 12 havi mozgóátlaggal számol, a 2007 közepi állapotot (azaz 2006 júliustól 2007 júniusig terjedő időszakot) 100%-nak véve. Miközben a halálos áldozattal járó balesetek ezen kevesebb, mint 4 év alatt a felére csökkentek, a sérüléssel végződők feleekkora javulást értek el.

Jó utat és balesetmentes közlekedést mindenkinek!

Címkék: statisztika közlekedés magyarország forgalom baleset autózás gyorshajtás

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarorszagcruise.blog.hu/api/trackback/id/tr632889387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagy vonalakban 2011.05.25. 11:32:57

Nagyon jó, hogy egyre kevesebben halnak meg az utakon, de ez a statisztika nem veszi figyelembe az elmúlt években bekövetkezett forgalomcsökkenést.
A rendőrség tevékenysége már rég nem a közlekedésbiztonságról szól, pusztán pénzbeszedés a cél. Az államot nem érdekli, hogy hányan halnak meg idő előtt.
Ha érdekelné akkor iszonyatos erővel küzdene, az egészségtelen életmód, az elhízás, a szív és érrendszeri stb. betegségek ellen. Ezzel több ezer embert lehetne megmenteni.