Egy ideje a kocsiban a rádiót hallgatva feltűnt, hogy a hétvégén minden nap bemondják, mennyi baleset történt az utakon, mennyien haltak, illetve sérültek meg. Az információt, a Rendőrség honlapjáról merítik. Ezen a hétvégén sajnos megint voltak halálos balesetek, 5 baleset történt, pénteken 2-en, szombaton 3-an vesztették életüket Magyarország útjain. A vasárnapi adatokat a poszt írása idején még nem tudom.
Az év első felében közöltek statisztikákat is arról, hogy hogyan alakulnak a trendek, folyamatos javulás volt tapasztalható a balesetek és az elhunytak számában is. Július óta azonban a Rendőrség csak egy előzetes augusztusi adatot közölt, mást nem. Az okait ennek nem tudom, viszont feltűnő, hogy a rádiókból, tévékből folyamatosan ömlenek a figyelmeztetések, de nem látjuk az összesített számokat. Tudom, negatív vagyok, de nekem ebből az jött le, hogy a statisztika nem lehet túl fényes, ha nem tolják az orrunk alá.
Elkezdtem feltúrni a netet, hogy próbáljak adatokat szerezni arról, mi történhetett júliustól, az utolsó jelentés óta. A KSH oldalán vannak adatok, onnan dolgoztam.
Először nézzük meg, mi látható a hosszú távú trendekben egy ábrán:
A 12 havi mozgóátlag viszonylag egyenletes esést mutat, mely szépen halad a havi átlagos 110 halálesettől a 60 körüli havi értékig. A halálos balesetek száma szépen követi 100 körüli értékről 50-re. Mindez azt jelenti, hogy 3 évvel ezelőtthöz képest 50 emberrel kevesebb hal meg havonta Magyarország útjain. Ez nagyon örvendetes fejlemény, de a kibányászott információkból az derül ki, hogy a folyamat megállt július és augusztus folyamán. Ehhez csatolok egy táblázatot, amely 2009 elejétől mutatja a bekövetkezett összes baleset és ezekből a halálosakat:
Mivel az idei augusztusi adatok előzetes információk, azokat még nem lehet véglegesnek tekinteni, de látható, hogy az év első felének 50 körüli értékei 60 környékére ugrottak a halálos balesetek számát tekintve.
Nézzük az ezen táblázat alapján készített görbéket:
Világosan látszik az ábráról, hogy a sérüléses balesetek száma júliusban és augusztusban a tavalyi szintre ugrott vissza. A halálos balesetek száma azonban még mindig alatta marad a tavalyi számoknak, ez mindenképpen továbbra is jó irányú trendeket jelez, a kérdés csak az, hogy ha a személyi sérüléssel járó balesetek száma ugyanannyi, a halálos balesetek száma miért csökken?
Szerintem itt érhető tetten a gépjárművek biztonságtechnikai szintjének javulása és talán a javuló övhasználati arány. Feltehető a kérdés, hogy egy év alatt ennyit javult a gépjárművek biztonsági szintje? Ehhez vegyük azt is hozzá, hogy jelentősen visszaesett az üzemanyagok forgalma, valószínűleg az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők rakták le az autóikat, melyek nem valószínű, hogy a legújabb, legmodernebb típusok. Kérdés, mi lesz a válság után?
A hosszú távú javuló trendet erősíti az is, hogy míg 2007 közepi értékek alapján 12 hónap átlagában 104 halálos baleset történt, addig 2010 közepén ugyanez az érték 55, ami 47%-os javulás! Mindehhez képest ugyanezen idősoron nézett érték az összes sérüléses baleset esetében 1769-ről csak 1396-ra esett, ami 21%-os javulás. Ezek az értékek is mutatják, hogy a balesetek számánál nagyobb mértékben esik a balesetekben meghaltak száma. Százalékosan, 2007 júniusának 12 havi mozgóátlagát 100%-nak tekintve jól látható a szétnyíló olló:
Nézzük meg azt is, hogyan alakult az utóbbi másfél évben az utakon megsérült, illetve meghaltak száma:
Ezekből az ábrákból is előbújik a baleseteknél megfigyelt folyamat, a sérültek száma majdnem felzárkózott a tavalyi szintre, míg a halottak száma még alatta marad a tavalyi szintnek.
A szeptemberi adatok az utakon elhunytak esetében nagy valószínűség szerint viszont meg fogja törni a pozitív trendet, abból kiindulva, hogy míg tavaly szeptemberben 47 balesetben 48-an haltak meg, addig idén a Rendőrség hétvégi összesítései alapján csak a hétvégéken 35 balesetben 40-en veszítették életüket. Hozzáteszem, hogy sajnos.
Következtetésként tehát feltehető a kérdés, hogy vajon csak pár rosszul sikerült hónap körvonalazódik a még nem ismert statisztikában, vagy tényleg trendforduló következik a válság múltával?