Győzelmi jelentésnek is felérne, hogy 2011 első két havában a gépjármű értékesítés Magyarországon majd 20%-kal emelkedett. Az autoszektor.hu információiból azonban az is kiderül, hogy ez hiába hangzik jól, sajnos az előző két évben akkora volt a bukta, hogy legfeljebb szépségtapaszként könyvelhető el egy amputált lábon.
A válság előtt, 2008 első két havában ugyanis 25824 gépjárművet helyeztek itthon forgalomba, 2009-ben ez a szám már csak 13294 (elképesztő 48,5%-os csökkenés), tavaly pedig 5822 (jelzővel el nem látható 56,2%-os zuhanás), majd idén az említett 19,9%-os emelkedéssel 6980. Ez a válság előtti időszak forgalmának még mindig 27%-a mindössze a növekedés dacára. Diagramon ábrázolva látszik csak igazán, hogy milyen elkeserítő továbbra is a helyzet:
Az okokat tudjuk: a válság okozta hitelkrízis (hitelkrízis okozta válság??), az általa generált CHF erősödés, elhibázott gazdaságpolitika miatt gyengülő forint és az e mellett életbe léptetett jelentős szigorítás a hitelfelvételi feltételekben.
Mi történt azóta, ami segítheti a gépjárműeladásokat? A legmagasabb bevallott jövedelemmel rendelkező munkavállalók tagadhatatlanul jelentős adókedvezménye lehet ilyen hatással, valamint a gazdasági növekedés beindulásának első világos jelei is átbillenthetnék a nagyon alacsony kockázatvállalási hajlandóságot. Ezek azonban tömegesen nem valószínű, hogy idén éreztetik hatásukat.
Nézzük mi történik mindeközben a világ autópiacain!
Kínában az elmúlt években állami szubvenciókkal felfuttatott - idén év végével megszüntetették az adókedvezményeket és a támogatásokat is - gépjárműpiac mindössze 2,6%-os növekedést könyvelt el, ezzel is őrzi azonban a világ legnagyobb autópiaca címet.
Az USA piaca döbbenetesen nagyot ugrott az idei év elején és 22,6%-os növekedést ért el, ezzel lassan visszakapaszkodva a válság előtti értékekhez, sőt az ebben a hónapban eladott 993387 autó felül is múlja Kína 965200 darabos értékét.
A német autópiac is Európa legnagyobbjaként komoly pluszt könyvelhetett el az év első két hónapjában: 435482 személygépjármű kapott rendszámot, ez 15.8%-os növekedést jelent. Ez a piac annyiban is érdekes, hogy a 2009-es roncsprémium jelentősen meglökte az eladásokat, emiatt 2010-ben következett be egy 16,3%-os esés. Idén viszont már a 2008-as 467 ezer darabos eladási adatot, azaz a válság előtti értéket közelíti a piac - állami segítség nélkül.