Tegnapelőtt megjelent a baleset-megelőzés honlapján a márciusi személyi sérüléses baleseteket és az első negyedévet előzetes adatok alapján elemző statisztika. Bár előzetes adatokról van szó, de a május közepi KSH adatközlés még nagyon távol van.
Alapvetően pozitív hangvételű cikk és a számok is valóban azt mutatják, hogy továbbra is javul a statisztika. Azonban elhallgat néhány tényadatot, melyet azért a teljes kép érdekében nem ártott volna megvilágítani.
A honlap azt írja, hogy " idén március végéig a közúti balesetben meghalt személyek száma a tavalyi 158 főről 130 főre csökkent. Az így mérhető 17,7 %-os csökkenés azt jelenti, hogy az első negyedévben 28 emberi életet sikerült megmenteni 2010. azonos időszakához képest". Ez valóban igaz és nagyon jó hír, azt azonban nem említi a cikk, hogy sajnálatos módon idén márciusban az utakon 5 emberrel több halt meg, mint tavaly.
Ezen túl egy másik állítása a jelentésnek, hogy "A közúti balesetek legfőbb okai az elmúlt hónapokban nem változtak. A személyi sérüléssel járó balesetek 33 %-ának a hátterében a gyorshajtás áll", az azonban kimaradt, hogy az előző hónapban a legfőbb baleseti ok az elsőbbségi jog megszegése volt (256) a gyorshajtás előtt (245). Ez azért eléggé hírértékű adat, azt gondolom.
Térjünk vissza a saját elemzéseinkhez és nézzük sorrendben a szokásos táblázatainkat. Kezdjük a halottak számának ábrájával:
Látszik, hogy a januári és februári értékek mind a két előző évi adat értéke alatt marad, azonban a márciusi a tavalyi adatnál magasabb.
Ugyanezt a folyamatot ábrázolja a következő ábra is, mely az előző év megfelelő hónapjának értékeihez viszonyított különbségeket mutatja:
A következő ábra a sérültek számának alakulását szemlélteti:
Kicsit más, egyenletesebb az eloszlás az idei évben - ami a 28 napos februárra nézve nem túl kedvező - ugyanakkor darabra ugyanannyi személyi sérülés történt idén, mint tavaly. Ez valamelyest zárójelezi azt az érvet is, hogy azért csökken az utakon meghaltak száma, mert kevesebbet közlekednek az emberek, hiszen kevesebbet tankolnak. Szerintem sokkal kevesebbet tankolnak ITTHON.
Az utolsó a populista görbe, mely az előző évhez képest mutatja, mennyi embert NEM vesztettünk el az utakon:
A jó hír az, hogy 28 emberrel pluszban vagyunk egy évvel ezelőtthöz képest, de nehéz lesz az előző évi görbe felett maradni, mert a tavaly áprilisi (48) és májusi (49) értékek alacsony bázist jelentenek, ráadásul nagy javulások voltak tavaly ezekben a hónapokban (23 és 24 fős javulás). Azt gondolom, az is nagyon pozitív lesz, ha a tavalyinál kevesebben halnak meg idén a következő hónapokban az útjainkon és folytatódik a javulás.
Jó utat és balesetmentes közlekedést mindenkinek!