Mielőtt megérkezne az általam különösen várt, a novemberi baleseti adatokat tartalmazó statisztika, még néhány érdekes tényadatot szeretnék megosztani a KSH első 3 negyedévet összegző statisztikájából szemezgetve, mindenféle rendszer nélkül.
1. A halálos baleseteken belül döbbenetesen magas arányt képvisel a gyalogosok elütése. A 472 halálos baleseten belül 122 a Gyalogosok elütése soron van, magasabb minden más kategóriánál, a Szembehaladó járművek ütközéséből is kevesebbet jegyeztek fel ennél, szám szerint 113-at. Elgondolkodtató az is, hogy a belterületen bekövetkező 182 halálos balesetnek ezek szerint 67%-a gyalogos az áldozata, de ha ennél alacsonyabb is az érték valamivel (mert lehetséges, hogy volt gyalogost érintő halálos baleset belterületen kívül is), akkor is nagyon magas érték. Ez számomra egyértelműen kijelöli a Rendőrség és a belterületi utakat karbantartó és fejlesztő társaságok által fókuszba helyezendő területet.
2. A 472 halálos baleset közül mindössze 26 történt az autópályáinkon a jelentősen magasabb átlagsebesség és jelentős utaskilométer ellenére. Ez az összes halálos baleset 5,5%-a mindössze, ami megerősíti ennek a bejegyzésemnek autópályákra vonatkozó részét. Az pedig végképp megerősíti véleményem szerint, hogy az összes személyi sérüléses balesetből mindössze 2,7%-os az autópályák részesedése. Összehasonlításul: lakott területen kívül, nem autópályán több mint 10-szer ennyi, 285 halálos baleset történt.
3. Az M35-ös autópálya 44 kilométerén bár nem történt halálos baleset idén, de a könnyű-, illetve súlyos sérülések az előző évinek 267%-ra emelkedett, ami gyakorlatban azt jelenti, hogy 3-ról 8-ra nőtt a személyi sérülések száma az adott időszakban.
4. Az M6-oson a jelentős pályahossz bővülés mellett (140km-rel nőtt a pályahossz) mindössze 5-tel több balesetet jegyeztek fel, mely közül szintén egy sem volt halálos. Mindenképpen jó statisztikai mutatókkal rendelkezik ez az autópálya, még akkor is, ha az 5-tel több személyi sérüléses baleset 50%-os növekedést eredményezett statisztikailag, hiszen a balesetben megsérültek száma itt nagyon alacsony (20) a hosszban összehasonlítható pályákhoz (M1, M3, M5 és M7) képest (132, 131, 121 és 150). A tényleges összehasonlíthatósághoz azonban az utaskilométer lenne a megfelelő, sajnos ezek az adatok nem állnak rendelkezés(em)re.
5. Az M5-ös autópálya vezet a halálos balesetet szenvedtek számában, de a 3 legtöbb elhunytat felsorakoztató autópályából (M3, M5 és M7) összességében itt a legalacsonyabb a megsérültek száma. Ugyanakkor itt az egyik legmagasabb a sérültek között a külföldiek aránya is, 54,5% (66 az összesen 121-ből) - az M1 után, ahol 59%.