Nehéz erről a kérdésről úgy írni, hogy ne álljunk egyik vagy másik oldalra. Ha mégis megpróbálja valaki, a közönség mégis besorolja az egyik skatulyába.
Én autós közlekedési szempontból közelíteném meg, mégis szeretnék objektív maradni, amennyire ez lehetséges.
Nézzük a tényeket a KSH-tól:
"2010. I–III. negyedévében mindössze 2%-kal kevesebb kerékpáros által okozott baleset történt, miközben az összes balesetszám 10%-kal csökkent."
Ugye ez azt jelenti, hogy a kevesebb baleseten belül a kerékpárosok által okozott minimális mértékben csökken, az összes baleseten belüli aránya nő. 2007-től 2010 háromnegyedéig a 12 hónapos mozgóátlagot vizsgálva azt lehet látni, hogy miközben a kerékpárosok által okozott balesetek darabszáma 2007-hez képest nem javult, addig részarányuk a többi közlekedési ág balesetokozásában látható javulása miatt 8,5%-ról 10,3%-ra emelkedett a 12 hónap átlagában (ebben benne vannak a téli hónapok is, mikor a kerékpáros közlekedés érthető okokból drasztikusan alacsonyabb, ezzel az általuk okozott balesetek száma is). A kerékpáros közlekedés által leginkább használt negyedévekben pedig még rosszabb az arány: 2010 második negyedévének átlaga 13,2%, a harmadik negyedévé 13,8%.
Ez megítélésem szerint elfogadhatatlanul magas arány már a közlekedésben részt vevő kerékpárosok száma alapján is, a kerékpárral megtett összes kilométereknek a közlekedés összes résztvevője által megtett út arányában pedig elképesztő.
Egy másik fontos adat még, hogy az alkoholos befolyásoltság alatt okozott balesetek aránya. Itt is a KSH friss jelentésére támaszkodva az első 9 hónapban ittasan okozott 1404 esetből 360 írható biciklista számlájára. Ez több mint 25%! Az is elgondolkoztató, hogy további 175-öt segéd-motorkerékpáros és 71-et gyalogos okozott.
Mi lenne a megoldás?
Jelenleg kerékpárt lehet vezetni jogosítvány nélkül, de a közlekedés szabályait ismernie kell a közlekedőnek. Fordítsuk meg ezt és kérdezzük meg magunkat, hogy elég lenne-e, ha a gépjárművezetőktől csak bemondásra követelnénk meg, hogy ismerjék a közlekedés szabályait?
Igaz, hogy egy kerékpáros sokkal kisebb kárt tud tenni egy másik közlekedőben, mint egy autós, de a problémát szerintem a környezettudatos, egészségmegőrző vagy éppen spórolós közlekedési módként szolgáló biciklizés terjedése mellett nem lehet tovább halogatni. Véleményem szerint egy könnyen, olcsón megszerezhető jogosítványra van szükség a kerékpárosok esetében, mely csak a rájuk vonatkozó szabályok ismeretét követelné meg, a bármilyen más kategóriájú jogosítvánnyal rendelkezők esetében erre nem lenne szükség.
61 halálos balesetet okoztak kerékpárosok tavaly, feltehetőleg saját maguk voltak az áldozatok is. Saját érdekükben kellene lépni elsősorban.