Tegnap délután hallottam a rádióban és nem akartam elhinni, amit hallottam, úgyhogy gyorsan leellenőriztem az ÁAK honlapján, jól hallottam-e. Sajnos igen.
Az alaphír az, hogy emelkednek a sztrádadíjak jövőre. 2006 óta csak az ÁFA emelés ellensúlyozása miatt módosultak az árak, valamennyi emelés beleférne. De!!!
A 4 napos D1 matrica eddigi, nyári szezonon kívüli ára 1170Ft-ról 1650Ft-ra emelkedik. A honlap magyarázata szerint: "A díjstruktúra egyetlen lényegi változása, hogy a D1 4 napos matrica szezonon kívüli kedvezményes ára megszűnik. Így az felzárkózik az idei nyárihoz képest 7,8 százalékkal arányosan emelt szinthez, ami szezonon kívül 23,9 százalékos díjemelést jelent." Nos, ez a matek nekem nem áll össze.
Nekem az jön ki, hogy ha 1170Ft-ról 1650-re emelem az árat, akkor az 41%-os emelés. Az ÁAK százaléka azt jelentené, hogy vagy 1170 * 1,239 = 1450Ft lenne az új ár, vagy 1650 / 1,239 = 1330Ft a régi ár. Szóljanak, ha tévednék, és elszámoltam volna magam. Ha pedig úgy számoltak, hogy az eddigi nyári díjszabás 1530Ft-jának 76,1%-a (100%-23,9%) volt eddig az 1170Ft-os nem szezon ár, akkor csak annyit szeretnék jelezni, hogy ilyen ordenáré csúsztatásokat mégse kellene megengedniük maguknak, elvégre nem politikusok. Ez ugyanis még ezzel az inkorrekt módszerrel is közel 31%, a nemzetközileg elfogadott számítás szerint, már ha ebben az országban ez még jelent valamit.
Ami viszont kicsapta a biztosítékot, az, az emelés indoklása: "A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke lényegesen kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (pl.: hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyári üzemeltetésé."
Az első kérdés, hogy miért csak a D1 kategória fizeti? Csak hogy mindenki értse: 1170Ft-ról 1530Ft-ra emeléssel (ezzel kiveszem a szezonmatricát is érintő díjnövekedést) darabonként bruttó 360Ft, nettó 288Ft plusz bevételhez jut az állam. 2009-ben nem szezonbeli 4 napos matricából 5,447 millió darabot adtak el, azaz az ebből származó díjnövekedés több, mint 1,5 milliárd forint.
A másik kérdés, hogy miért hiszik, hogy ez hihető? Ugyanis annak fényében nagyon érdekes ez a gondolatmenet, hogy a díjbevételeknek eddig is mindössze maximum a felét forgatták vissza az üzemeltetésbe, azaz bőven fedezte eddig is a szedett díj a költségeket. Ebből felújításra idén mindössze 4,4 milliárd forintot fordítottak a pályákon.
Az én meglátásom az, hogy a fenti indoklás szerint, a nyárit olcsóbban kellene adni a nem szezon matricánál, hiszen ők is kiemelik, hogy akkor olcsóbbak az üzemeltetés költségei, azaz akkor szednek sokkal többet az indokoltnál.
A közlemény szerint továbbá: "A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel a várható keresletekből kiindulva mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték a várható idei bevételt mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg. Az Útpénztárba befolyó összegeket a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja."
Azaz az autópálya használói fizetik ki az állami közutak rekonstrukcióját. Ezt már érintettem ebben a bejegyzésben, továbbra sem értem, hogy a kétségkívül rossz állapotban lévő hálózatot miért nem csak azokkal finanszíroztatják, akik használják és miért az autópálya bevételekből fizetjük ezt is?
Komolyan nem értem, miért kell az autósokat ilyen dolgokkal tovább bőszíteni, nem elég, hogy az ígéretekkel ellentétben tovább emelkedik az üzemanyagok ára?
Azt javaslom, ne próbálják megindokolni, csak mondják, hogy ez van és kész.